Kotimaiset brändit menestyvät luottamustutkimuksessa

Fazer on perinteinen kotimainen brändi, joka on menestynyt vuodesta toiseen hyvin Valittujen Palojen vuosittaisessa Luotetuin Merkki -tutkimuksessa.


 

Suomen taloudessa vallitsee alakulo, mutta kotimaiset brändit voivat sen sijaan verrattain hyvin. Tämä käy ilmi Valittujen Palojen Norstat-tutkimuslaitoksella teettämästä vuosittaisesta Luotetuin Merkki -tutkimuksesta, jossa suomalaiset tai kotimaista alkuperää olevat perinteiset kuluttajabrändit menestyivät tänäkin vuonna hyvin.

 

Kotimainen Fazer on säilyttänyt asemansa luotetuimpana makeismerkkinä. Fazerin nimesi luotetuimmaksi makeismerkiksi peräti 80 prosenttia vastaajista vuonna 2024, joka on tutkimuksen mittaushistorian korkein lukema makeiskategoriassa. Fazer on ollut yhtäjaksoisesti luotetuin makeismerkki siitä lähtien, kun makeiset otettiin tutkimukseen mukaan vuonna 2007. 

 


 

 

Saarioinen on pitänyt luottamustutkimuksessa valmisruokien ykköstilaa vuodesta 2003 eli niin kauan kuin valmisruokamerkki-kategoria on ollut tutkimuksessa mukana. Kotimaiset merkit hallitsevat muutenkin valmisruokien kategoriaa, koska Atria säilytti kakkossijansa ja Kokkikartano kolmossijansa valmisruokien luottamusvertailussa 2024.

 


 

 

Kotimaiset merkit hallitsivat myös kahvikategoriaa, jossa Juhla Mokka säilytti ykköspaikkansa. Toiseksi luotetuin tavaramerkki kahvialalla on Paulig, kolmanneksi luotetuin Kulta Katriina ja neljänneksi luotetuin Presidentti, kaikki nämä kotimaisia brändejä.

 


 

 

Kotimainen brändi on ykkösenä lisäksi muun muassa seuraavissa kategorioissa: shampoo – XZ, värikosmetiikka – Lumene, autonrengas – Nokian Renkaat, yksityinen lääkäriasema – Mehiläinen, optikkoliike – Silmäasema, Oral – hammaslääkäriketju, autokorjaamoketju – Fixus, hotelliketju – Sokos Hotels, päivittäistavaraketju – S-ryhmä.

 

Kysely on osa vuosittaista Luotetuin Merkki -tutkimusta, jonka Valitut Palat teetti Norstat-tutkimuslaitoksella viime vuodenvaihteessa. Kysely toteutettiin onlinetutkimuksena, jossa avoimiin kysymyksiin vastasi 2296 henkilöä. Kyselyn Otos poimittiin CIL Suomi Oy:n asiakasrekisteristä ja Norstat Finlandin nettipaneelista. Se painotettiin iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan aikuisväestöä vastaavaksi. Tutkimuksessa selvitettiin avoimilla kysymyksillä, mitkä ovat kyselyyn vastanneiden mielestä luotetuimmat tuotemerkit kaikkiaan 34 eri tuoteryhmässä.

 

Lähde: Valitut Palat


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Fundulta oivaltava mainos

Nordnetille uusi markkinointikonsepti

Yle esittää Harrisin ja Trumpin vaaliväittelyn