Luottamukseen kannattaa investoida
Ruokakaupan maitohylly kuvaa konkreettisesti sitä, mitä on tapahtunut markkinoilla. Muutama vuosikymmen sitten maitohyllyllä oli kahdenlaista maitoa, joista sinisessä pakkauksessa oli vähän rasvaa sisältävää maitoa ja punaisessa pakkauksessa enemmän rasvaa sisältävää maitoa. Maidon lisäksi oli tarjolla pari erilaista jugurttia. Nyt maitohyllyssä on lukematon määrä erilaisia maitotuotteita useilta eri valmistajilta. Kuluttajalla on brändejä, tuotteita ja palveluja valitessaan nyt enemmän vaihtoehtoja kuin koskaan aiemmin. Tästä syystä luottamuksesta on tullut brändeille entistäkin tärkeämpi kilpailutekijä.
Toinen tekijä, joka on nostanut luottamuksen merkitystä, on internet. Kuluttajien on entistä helpompi saada tietoa tuotteesta. Sosiaalisen median kautta kuluttajien on entistä helpompi myös jakaa tietoa ja kokemuksiaan tuotteesta. Oli sitten kyse kirjan, pitsan, taulutelevision tai auton valitsemisesta, nykyaikainen kuluttaja menee ensin nettiin ja katsoo sieltä muiden kuluttajien arvioita kyseisestä tuotteesta. Kaupan alan tutkimuksia tekevän Nielsenin selvityksen mukaan toiselta kuluttajalta saatu suosittelu on itse asiassa suurin ostopäätökseen vaikuttava tekijä.
Vaikka internetin merkitys luotettavan maineen välittämisessä on kasvanut, on perinteisilläkin medioilla vahva rooli. Nielsenin kyseisen tutkimuksen mukaan perinteisillä mediakanavilla eli televisiolla sekä painetuilla sanoma- ja aikakauslehdillä on hieman yllättäen suuri vaikutus juuri nuoren kuluttajasukupolven eli 21-34 vuotiaiden milenniaalien ostopäätöksiin. Yrityksen kannalta luottamus ja siitä kertominen ovat siis asioita, joihin kannattaa ja joihin pitää investoida mikäli aikoo menestyä markkinoilla.
Valitut Palat on jo 20 vuoden auttanut Luotetuin merkki -tutkimuksellaan vahvoja brändejä ja ostovoimaisia kuluttajia löytämään toisensa. Kiitos kuluttajille, kiitos yhteistyökumppaneille, ilman teidän apuanne tämä ei olisi ollut mahdollista!
Ilkka J. Virtanen
Kommentit
Lähetä kommentti