Luottamuksen arvo nousee


Kirjoittaja Ilkka J. Virtanen on Valitut Palat -lehden päätoimittaja. Hän on toiminut aiemmin taloustoimittajana muun muassa Kauppalehdessä, Taloussanomissa, Uutistoimisto Reutersissa ja Tekniikka&Talous-lehdessä.


 

Luottamus. Se on kaiken inhimillisen kanssakäymisen perusta. Luottamus on ratkaisevan tärkeä määre myös kaikessa taloudellisessa toiminnassa. Asuntoaan vuokralle tarjoava sijoittaja tarkistaa vuokralaisehdokkaan luottotiedot ennen vuokrasopimuksen tekemistä. Kansainväliset luokituslaitokset määrittävät yritysten ja jopa kokonaisten valtioiden luottokelpoisuuden, jonka mukaan määräytyy niille lainattavan rahan hinta.

 

Luottamuksen merkitys on entisestään korostunut koronaepidemian myötä. Luottamuksen ja vastuullisuuden merkitys konkretisoitui, kun iltapäivälehdet kertoivat Suomen valtion tilanneen suojamaskeja ulosottovelkaiselta pikavippiyrittäjältä ja talousrikoksista tuomitulta kauneusyrittäjältä. Päivittäistavarakaupassa yrityksen luotettavuus ja vastuullisuus on noussut ratkaisevaksi tekijäksi, jotta asiakas uskaltaa ylipäätään astua sisään myymälään.

 

Yritykselle sen brändin tunnettuus ja luotettavuus ovat epävarmassa maailmassa vertaansa vailla oleva kilpailutekijä. Luottamus on ratkaiseva tekijä kaupan hyllyllä kuluttajan tehdessä ostopäätöstä. Kumman sinä mieluummin ostaisit: tutun, hyväksi havaitun ja monien muidenkin kuluttajien hyväksi kokeman tuotteen vai täysin tuntemattoman tuotteen, jonka laadusta ei ole takeita?

 

Valitut Palat on mitannut suomalaisen kuluttajan luottamusta tuotemerkkeihin jo 20 vuoden ajan Luotetuin Merkki –tutkimuksella. Luotetuin Merkki –logosta on vuosien varrella kehittynyt luotettava kompassi, joka opastaa kuluttajaa valinnoissa.

 

Luotetuin Merkki –tutkimuksessa oli tänä vuonna (2020) mukana 45 kategoriaa. Tutkimus antaa hyvin edustavan kuvan suomalaisten kuluttajien mieltymyksistä, koska vastaajia oli yli 2000.

 

Ilkka J. Virtanen


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Fundulta oivaltava mainos

Tokmannin mainosfilmi jatkuu Black Horsella

Nordnetille uusi markkinointikonsepti