Urheiluvälineiden verkkomyynti kasvoi pandemian myötä

Liikkumisrajoitukset ja kuntosalien aukiolon rajoittaminen ovat innostaneet kuluttajia hankkimaan verkkokaupasta kuntoiluvälineitä kotiin. Kuva: Klarna

 

 

Suomalaiset ovat koronapandemian aikana hurahtaneet kuntoiluun, paljastaa shoppailupalvelu Klarnan data. Vuoden 2020 aikana urheilun ja ulkoilun verkkokaupat ovatkin tehostaneet toimintojansa pystyäkseen vastaamaan nopeasti kasvaneeseen kysyntään. Eniten verkosta urheiluvälineiden ostamista ovat lisänneet yli 66-vuotiaat, jotka ovat kasvattaneet osuuttaan kaikista urheiluvälineostoista 28 prosenttia  edellisvuoden aikana.

 

Globaalisti 250 000:n ja Suomessa 9400:n verkkokaupan kanssa yhteistyössä toimivan shoppailupalvelu Klarnan myyntidata paljastaa suomalaisten ostotottumukset urheiluvälineiden ja ulkoilutarvikkeiden verkkokaupoissa. Pandemian alkaessa keväällä 2020 urheiluvälineiden kysyntä kasvoi verkkokaupassa, kun suomalaiset viettivät enemmän aikaa kotona ja päättivät aktivoitua ulkoilemalla ja urheilemalla. Jo viime vuonna helmikuusta huhtikuuhun urheiluvälineiden myynti verkosta kasvoi 56 prosenttia. 

 

“Suomalaisilla on pandemian aikana ollut rajoitetut mahdollisuudet käydä kuntosalilla, ja ostodatamme indikoi, että monet ovat sopeutuneet vallitsevaan tilanteeseen urheilemalla kotosalla ja kodin ympäristössä”, kertoo Jannica Nyman, Klarnan Suomen markkinointijohtaja yhtiön tiedotteessa 19.3.2021

Myös Klarnan yhteistyökumppanilla XXL:llä ollaan huomattu samanlaista kehitystä.

“Kuntosalien rajoitettu käyttömahdollisuus näkyy selkeästi XXL:n myynnissä. Edellisvuoden viimeisellä neljänneksellä kuntoilu- ja fitnesstuotteiden myynti kasvoi yli 90 % kun kuluttajat siirtyivät kuntosaleilta kotikuntoilemaan”, kertoo XXL:n Suomen toimitusjohtaja Pasi Lämpsä

 

“Samanlainen trendi näkyy selkeästi myös XXL:n muilla markkinoilla”, Lämpsä jatkaa.  

 

Kasvu jatkuu vuonna 2021

 

Urheiluvälineiden ja ulkoilutuotteiden myynnissä ei olla nähty hidastumisen merkkejä tänäkään vuonna. Klarnan ostodatan mukaan tammi-maaliskuussa 2021 urheilun ja ulkoilun verkkokauppojen myynti on kasvanut tähän mennessä 13 % vuoteen 2020 verrattuna. 

 

Eniten verkosta urheiluvälineiden ostamista ovat lisänneet yli 66-vuotiaat, jotka ovat kasvattaneet osuuttaan kaikista urheiluvälineostoista 28 % edellisvuoden aikana.
 

Eniten verkko-ostoksia Lapissa, suosituin ostospäivä on sunnuntai 

 

Klarna selvitti myös missä maakunnassa ostetaan eniten urheiluvälineitä verkosta. Listan kärkeen nousee Lappi, jossa ostetaan jopa 42 % keskivertoa enemmän urheiluvälineitä verkon kautta. Toisena listalla on Pohjanmaa (16 % keskivertoa enemmän), jota seuraa Keski-Pohjanmaa (8 % keskivertoa enemmän).

Vähiten liikuntatuotteita verkosta ostetaan Etelä-Pohjanmaalla (19 % keskivertoa vähemmän).

 

Klarna datan mukaan suomalaiset tilaavat eniten urheiluvälineitä verkosta iltaisin kello 20 ja 21 välisenä aikana. Suosituin shoppailupäivä on sunnuntai. 

Klarnan ostoindeksi (Urheiluvälineet ja ulkoilu - ostoksia asukasta kohden)

 

Data: 2021, Tammikuu & Helmikuu

Maakunta

Ostoindeksi - ostoksia asukasta kohden(Suomen keskiarvo = 100)

Lappi

142

Pohjanmaa

116

Keski-Pohjanmaa

108

Uusimaa

107

Keski-Suomi

104

Pohjois-Pohjanmaa

104

Varsinais-Suomi

98

Kanta-Häme

96

Pirkanmaa

96

Pohjois-Savo

94

Kainuu

93

Pohjois-Karjala

92

Kymenlaakso

91

Etelä-Savo

85

Satakunta

83

Etelä-Karjala

82

Päijät-Häme

81

Etelä-Pohjanmaa

81

Shoppailu- ja maksupalvelu Klarna toimii 19 markkinalla ja sitä käytti viime vuonna 90 miljoonaa kuluttajaa. Suomessa Klarna tekee yhteistyötä yli 9 400 verkkokaupan kanssa. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Helsingin Sanomat laihduttaa – Laura Saarikoski irtisanoutui

Aikakauslehtien kansista jälleen yleisöäänestys

Joka kolmas epäilee vihreää siirtymää