Vallila, Makia ja Finlayson uuteen konserniin

Suomeen on syntynyt uusi design-alan brändiyhtiö Manna & Co, johon on koottu alan tunnettuja suomalaisia kuluttajabrändejä.


 

Suomeen on syntynyt uusi design-alan brändiyhtiö Manna & Co, johon on koottu alan tunnettuja suomalaisia kuluttajabrändejä. Vallilan, Makian, Finlaysonin ja sen tytäryhtiön Reinon & Ainon omistus sekä 20 prosenttia Sastan omistuksesta on järjestetty yhteisen emoyhtiön alle, mikä luo poikkeukselliset mahdollisuudet brändien kasvuun ja kehitykseen, sanoi Manna & Co tiedotteessaan 25.5.2021.

Finlayson Oy, Vallila Interior Oy, Makia Clothing Oy ja Sasta Oy jatkavat erillisinä yrityksinä. Omistus on koottu uuteen konserniin, nimeltään Manna & Co. Emoyhtiö omistaa kokonaisuudessaan Finlaysonin, Vallilan ja Makian. Konserniin siirtyy myös Finlaysonin täysin omistama tytäryhtiö Reino & Aino. Lisäksi Manna & Co on ostanut Sastasta 20 prosentin osuuden. Manna & Co -konsernin pro-forma liikevaihto on noin 90 miljoonaa euroa ja käyttökate 14 prosenttia. Konsernin palveluksessa on yhteensä 350 henkilöä.

Manna & Co -konserniin siirtyvien yhtiöiden keskeiset osakkaat jatkavat emoyhtiön omistajina. Järjestely toteutetaan osin osakevaihdolla.

”Mannaan on koottu toimialalta vain parasta: rakastettuja, arvostettuja ja vakiintuneita kuluttajabrändejä. Järjestelyn myötä pystymme kiihdyttämään brändien kasvua ja kehitystyötä aivan uudella voimalla. Käytännössä tämä tarkoittaa synergioita esimerkiksi tuotesuunnittelussa, valikoituja askeleita brändien kansainvälisessä laajentumisessa sekä uudenlaisten jakelukanavamallien luomista yhdessä kumppaneiden kanssa.”, kertoo Manna & Co:n ja Finlaysonin hallituksen puheenjohtaja Risto Voutilainen.

Mannaan siirtyvillä yhtiöillä on kaikilla vahvat juuret ja paikka suomalaisten arjessa. Finlayson on vuonna 1820 perustettu tekstiilialan yhtiö, joka on yksi Suomen tunnetuimpia. Vallila Interior Oy on laadustaan ja valikoimastaan tunnettu sisustus- ja tekstiilialan perheyritys, jonka sveitsiläinen Otto Berner perusti Helsingin Vallilan kaupunginosaan vuonna 1935. Makia on Helsingin satamamaisemista noussut vaatealan edelläkävijä, jonka brändin urbaanit kuluttajat ovat kahden vuosikymmenen aikana ottaneet omakseen. Sasta on vuonna 1969 Nurmeksessa perustettu yhtiö, joka valmistaa yli 50 vuoden kokemuksella lajinsa luotetuimpia retkeily- ja metsästysvaatteita haastaviin erämaa olosuhteisiin.

Manna & Co on merkittävin suomalainen design-alan yritysjärjestely

Design-alalla ei Suomessa ole aiemmin tehty näin merkittävää järjestelyä. Toimialan parhaat osaajat pääsevät nyt työskentelemään yhdessä ja luomaan uutta, kun kasvuun on huomattavasti aiempaa laajemmat resurssit. Yhteisellä omistuksella haetaan synergioita ja suuruuden voimaa. Järjestely luo myös mahdollisuuksia brändien kansainvälistymiselle.

”Manna & Co on ainutlaatuinen kokonaisuus, josta kasvaa moninkertaisesti osiensa summaa enemmän. Toimialan parhaat osaajat pääsevät työskentelemään yhdessä ja oppimaan toisiltaan. Syvenevän asiakasymmärryksen myötä kuluttajille tarjoutuu aiempaa laajempi ja osuvampi valikoima tuotteita ja pystymme palvelemaan heitä kohdennetummin ja paremmin”, toteaa johtaja Anne Berner Vallila Interior Oy:sta.

”Muutos on mahdollisuus, mutta tärkeätä on olla itse ja ajoissa liikkeellä. Koronapandemia on vain kiihdyttänyt kuluttajatottumusten ja jakelukanavien murrosta. Kasvu ja kannattavuus kasautuvat tässä ympäristössä, jonka takia pienempien toimijoiden on tärkeätä yhdistää voimiaan”, sanoo Makia Clothing Oy:n CCO Totti Nyberg.

“Olemme äärimmäisen iloisia ja innostuneita mahdollisuuksista, joita Manna meille tuo. Yhteistyössä pystymme tuottamaan uniikkia lisäarvoa asiakkaillemme, yhteistyökumppaneillemme sekä henkilöstölle” kertoo Finlayson Oy:n toimitusjohtaja Mikko Koponen.

”Uskomme, että tämän järjestelyn myötä mannaa sataa asiakkaille, henkilöstölle, kumppaneille, omistajille ja koko yhteiskunnalle. Meillä on kunnianhimoiset, mutta samalla realistiset tavoitteet, jotka ovat saavutettavissa kovalla työllä, kirkkaalla näkemyksellä ja pienellä onnella. Olemme jatkossakin avoimia yritysjärjestelylle, jos kriteerimme täyttävät brändit ovat halukkaita liittymään joukkoomme”, kertoo Risto Voutilainen.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Helsingin Sanomat laihduttaa – Laura Saarikoski irtisanoutui

Aikakauslehtien kansista jälleen yleisöäänestys

Joka kolmas epäilee vihreää siirtymää