Autoverkkokauppa Beely kasvoi yli 200 % 2021

 

Liikevaihtomme kasvoi vuonna 2021 edelliseen vuoteen verrattuna 205 prosenttia. Asiakaskanta kokonaisuudessaan kasvoi 130 prosenttia. Näihin lukuihin ei voi olla muuta kuin tyytyväinen, autoilun verkkokauppa Beely Oy:n toimitusjohtaja Pertti Pigg kertoo.

 

 

Koeajot ja renkaiden potkiminen autoliikkeissä ovat saaneet parin viime vuoden aikana rinnalleen uudenlaisen tavan menopelin hankintaan. Auton hankkiminen verkosta on vakiinnuttanut paikkansa suomalaisten kulutustottumuksissa. Vasta vajaat kolme vuotta sitten perustettu autoilun verkkokauppa Beely Oy:n liikevaihto kasvoi vuonna 2021 edelliseen vuoteen verrattuna 205 prosenttia. Yritys on viime vuonna ValueClinicin tekemän tutkimuksen mukaan Suomen tunnetuin autoilun kuukausiveloitteisia palveluja tarjoava yritys. Lähes puolet kaikkien autojen ostajista tunsi Beelyn.

 

Autojen verkkotilaaminen on kasvattanut suosiotaan vauhdilla. Tämä näkyy vasta kolme vuotta markkinoilla olleen Beely Oy:n kasvuluvuissa.

– Liikevaihtomme kasvoi vuonna 2021 edelliseen vuoteen verrattuna 205 prosenttia. Asiakaskanta kokonaisuudessaan kasvoi 130 prosenttia. Näihin lukuihin ei voi olla muuta kuin tyytyväinen, autoilun verkkokauppa Beely Oy:n toimitusjohtaja Pertti Pigg kertoo yhtiön tiedotteessa 31.1.2022.

Harva startup-yritys pystyy kasvattamaan tunnettuuttaan vain muutamassa vuodessa toimialansa tunnetuimmaksi. Beely tunnetaan parhaiten autoilun kuukausiveloitteisia palveluita tarjoavista yrityksistä Suomessa. Tiedot selviävät tutkimusyhtiö ValueClinicin loka–marraskuussa 2021 tekemästä tutkimuksesta. Yksi tutkimuksen teettäjistä on Beely. Tutkimukseen vastasi 1464 suomalaista.

– Erinomaisessa tunnettuudessa on osansa rohkealla ja toimialan perinteistä poikkeavalla markkinoinnilla. Olemme uudistaneet myös lähestymistavan auton hankintaan. Ensimmäinen valintaperuste ei ole auton merkki. Ostaja pääsee auton valinnassa liikkeelle omasta käyttötarpeestaan kuten siitä, tarvitaanko perheautoa, pientä kauppakassia tai onko kyse ensiautosta. Toki merkki edelläkin voi valintaa tehdä, Pigg sanoo.

 

Autoilijaa ei automurheet kiinnosta

 

Autoilijat arvostavat vuosi vuodelta enemmän huolettomuutta. 66 prosenttia suomalaisista autoilijoista on kiinnostunut huolenpitosopimuksista. Nuorista peräti 82 prosenttia kokee huolenpitosopimukset kiinnostavina.

Autoa hankittaessa huolettomuuden kanssa käsi kädessä kulkee autoilijoiden toive menopelin kilometrimäärästä käytettyä autoa ostettaessa. Autonvaihtajien kiinnostus romahtaa radikaalisti, jos mittarissa on yli 100 000 kilometriä. Suurin osa asettaa kilometrien ylärajaksi 50 000–100 000 kilometriä.

– Auton hankintaan usein liitetty vaivalloisuus ja erikoistietämyksen tarve eivät enää ole tätä päivää. Kun hankkii käytetyn auton kuukausimaksullisena palveluna, autoilusta tulee helppoa ja huoletonta. Kuukausipakettiin sisältyvät huollot, katsastukset sekä myös korjaukset. Se, että autoillamme ei ole ajettu 100 000 kilometriä enempää, lisää ajovarmuutta entisestään, Pigg toteaa.

 

Harva peruu auton verkkokauppatilauksen

 

Autojen verkkokauppaostaminen on luontevaa nuorille, alle 35-vuotiaille. Heistä liki kolmannes voisi kuvitella ostavansa auton verkkokaupasta. Kaikista autonostajista verkkokauppa on varteenotettava vaihtoehto joka viidennelle. Toisin kuin verkkokaupassa yleisesti, Beelyn verkkokaupan peruutusprosentti on minimaalinen.

– Auto on verkkotilaustuote siinä missä mikä tahansa muukin tuote. Toki verkkotilaamisen on oltava aidosti kätevää ja kauppaehtojen tilaajalle turvalliset. Ostajalla on oltava varmuus, että hän pystyy perumaan verkosta tekemänsä autotilauksen, jos niin haluaa. Erittäin harva haluaa, Pigg kertoo.

 

Mistä autot hankitaan tulevaisuudessa?

 

Verkkokauppa on kasvattanut suosiotaan niin miesten kuin naistenkin keskuudessa, mutta perinteiseen autokauppaan verrattuna naisten osuus on merkittävä. Naisten nimiin on rekisteröity Suomen autokannasta vain kolmannes, mutta Beelyn autoilun verkkokaupassa joka toinen tilaajista on nainen.

– Tulevaisuus näyttää mikä on valtavirtaa auton hankintatavoissa. Ehkäpä naisautoilijat edelläkävijöinä vievät meitä kohti tätä muutosta. Vaivaton verkko-ostos tuntuu kiinnostavan enemmän kuin perinteinen kiertelyurakka kivijalkaliikkeissä, Pigg pohtii.

–  Naisautoilijoiden mieltymys autoverkkokauppaan voi liittyä osittain myös siihen, että naisilla auto ei tutkitusti ole miesten tavoin osa identiteettiä. Naiset lähestyvät asiaa käytännöllisemmin kuin miehet, mutta toki automerkkimieltymyksiäkin löytyy, Pigg jatkaa.  

Naisten suosikkiautomerkki Beelyn verkkotilauksissa on Kia. Kolme muutakin automerkkiä erottuu naisten suosiossa; Ford, Toyota sekä Nissan.

Miehet ovat kiinnostuneimpia useammista automerkeistä tehdessään verkkotilauksia kuin naiset. Miesten ykkössuosikki on Ford. Toisena on Kia, kolmantena Nissan ja neljäntenä Volkswagen. Miehillä BMW mahtuu kärkikymmenikköön, naisilla ei mahdu.  



 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Helsingin Sanomat laihduttaa – Laura Saarikoski irtisanoutui

Aikakauslehtien kansista jälleen yleisöäänestys

Joka kolmas epäilee vihreää siirtymää