Stockmann täyttää 160 vuotta

Stockmann-konserni viettää kunniakasta syntymäpäiväänsä 1.2.2022.


 

Suomessa ja Baltiassa merkittäväksi brändiksi ja muodin tavarataloikoniksi kasvanut Stockmann täyttää helmikuun 1. päivänä 160 vuotta. Yhtiö on nähnyt vuosikymmenien aikana monet yhteiskunnalliset loistot ja murrokset – ja elänyt myös itse haasteellisissa tilanteissa, mutta käänsi yhtiön kurssin viime vuosien jälkeen uuteen nousuun. Tänä päivänä Stockmann-konserniin kuuluvat sekä Stockmann että Lindex. Juhlavuoden kunniaksi ikoninen trendien ja muodin edelläkävijä Stockmann lanseeraa eksklusiiviset juhlatuotteensa Minna Parikan, Iittalan ja Lumenen kanssa. 

Stockmann-konserni viettää kunniakasta syntymäpäiväänsä 1.2.2022. Kivijalkamyymälästä alkanut taival muodin ja palveluiden parissa on 160 vuoden aikana kasvanut suomalaisten rakastamaksi ikoniseksi brändiksi, muotitaloksi ja konserniksi. Stockmann-divisioona toimii tällä hetkellä kolmessa maassa: Suomessa, Virossa ja Latviassa, ja Lindex-divisioona yhteensä 19 maassa.

”160 vuoden ajan Stockmann on kokenut historiallisia tapahtumia ja elänyt yhteiskunnallisen murroksen mukana, katsonut tulevaisuuteen ja elänyt vahvasti ajan hengessä. Me olemme kasvaneet pörssilistatuksi vähittäiskaupan suunnannäyttäjäksi, uudistuneet voimakkaasti ja sopeutuneet uuden ajan vaatimuksiin. On upeata luotsata yhtiötämme tänä juhlavuonna kohti uutta”, sanoo Stockmann-konsernin toimitusjohtaja Jari Latvanen.

Stockmannilla on edelleen samat tavoitteet kuin perustajallaan: tarjota kaupungin paras palvelu, uniikki valikoima ja wow-elämys, eli yllätyksellisyyttä niin Suomesta kuin maailmalta. Tätä ideologiaa Stockmann vaalii yhä ollen merkittävä suomalainen muodin ja trendien suunnannäyttäjä sekä laadukkaiden, huolellisesti kuratoitujen tuotteiden tarjoaja.

”Tänä päivänä tavaratalojemme ja kivijalkamyymälöidemme lisäksi olemme saatavilla myös verkossa. Verkkokauppauudistus ja tavaratalojen voimakas uudistaminen sekä valikoiman kehittämien mahdollistavat paremman ja saumattoman asioinnin siellä, missä asiakas itse haluaa asioida. Panostamme kokonaisvaltaiseen asiakaskokemukseen niin tavarataloissamme kuin verkkokaupassamme. Rakennamme yhteistä tulevaisuutta asiakkaat edellä”, sanoo Latvanen.

Stockmann-tavaratalo on ollut kautta aikojen kaupunkilaisten yhteinen olohuone, joka tarjoaa paikan viihtymiseen kaupungin sydämessä. Paikka, jossa tapahtuu ja jossa vietetään aikaa – ja jossa pääsee uusien trendien äärelle.

”Stockan kellolla tavataan” on käsite. Sieltä on alkanut monta uutta tarinaa. Tavarataloja on nykyään yhteensä kahdeksan – Suomessa, Virossa ja Latviassa. Stockmann on vahvasti mukana ihmisten elämissä. Tänä vuonna juhlimme yhdessä asiakkaidemme, henkilöstön ja kumppaneidemme kanssa Stockmann-konsernin 160-vuotisjuhlataivalta”, iloitsee Latvanen.

Trendien suunnannäyttäjä – juhlavuoden tuotteina eksklusiivisia suomalaisia brändejä

Stockmann on tunnettu edelläkävijyydestään, ja tarjoaa tänäkin vuonna kotimaisia erikoisuuksia ja maailmanluokan brändejä, joita ei muualta saa. Stockmann tuo jatkuvasti valikoimaansa myös uusia kestäviä valintoja, sillä vastuullisuustyö ja sen kehittäminen on yhtiölle erityisen tärkeää.

Stockmann auttaa ja kuratoi asiakkailleen juuri heille sopivimmat vaihtoehdot ja oman näköisen kestävän tyylin - oli sitten kyseessä pukeutuminen, kodin sisustaminen tai kauneus. 

”Tänä keväänä halutaan iloita, nauttia ja lisätä positiivista tunnetta pukeutumisella. Ihmiset odottavat kohtaamisia, joissa omaa tyyliä pääsee näyttämään. Pandemia-aika on tuonut vaikutuksensa muotiin ja muokannut muotia käyttäjäystävälliseen suuntaan. Tuotteissa tärkeitä elementtejä ovat hengittävät materiaalit, joustavat yksityiskohdat, muunneltavuus ja monikäyttöisyys”, kertovat naisten muodin kategoriajohtaja Maiju Niskanen ja miesten, lasten ja sportin kategoriajohtaja Riku Lyly Stockmannilta.

Myös pukeutumisen säännöt ovat vapautuneet ja sama asu taipuu asusteita vaihtamalla palaverista after workeille.

”Stockmannin kevään mallistoissa tullaan näkemään väriloistoa ja esimerkiksi luonnosta vaikutteita saaneita kuoseja ja printtejä. Olemme jälleen kehittäneet valikoimaamme trendejä, maailman ilmiöitä ja asiakkaiden toiveita seuraten, ja tuomme valikoimaan tänäkin vuonna lukuisia uusia brändejä”, Niskanen ja Lyly jatkavat.

Stockmannin juhlavuonna Minna Parikan paluu juuri Stockmannille on ainutlaatuista ja hänen tekemänsä upea mallisto tulee olemaan kaunista väri-ilottelua, jota asiakkaammekin odottavat.
”Helmikuussa näemme nämä rakastetut mallit Helsingin tavaratalossa ja verkkokaupassamme. Luvassa on myös numeroitu keräilysarja Stockmannin 160-juhlavuoden kunniaksi”, paljastaa Niskanen.

Vastuullisuus on yksi trendi, joka kuluttajien keskuudessa on voimistunut pandemian aikana, ja se näkyy niin sisustamisessa kuin kosmetiikankin saralla. Kodin muunneltavuus on ollut myös erityinen trendi. Koti on ollut meille pandemia-aikana turvapaikka.

”Nyt trendaavat laadukkaasti ja vastuullisesti valmistetut sisustusmateriaalit. Erilaiset luonnonmateriaalit ja aidot materiaalit ovat kasvattamassa suosiotaan. Lisäksi persoonallisuus ja leikkisyys näkyvät sisustuksessa, kun yhdistetään uutta ja vanhaa. Ihmiset haluavat, että tuotteilla on tarina. Tänään lanseerattava juhlatuotteemme on rakastettu Iittalan Oiva Toikan lintu. Lisäksi Artekilta ja Marimekolta on tulossa juhlatuotteita myöhemmin keväällä”, kertoo Brand Manager Virpi Kivilahti Stockmannilta.

”Kosmetiikan osalta tänä päivänä lähituotanto on herättänyt voimakasta kiinnostusta asiakkaissamme. Suomalaiset brändit ovat suosittuja. Erityisesti ihonhoitotuotteet ja erilaiset koti spa -tuotteet ovat kasvattaneet suosiotaan korona-aikana. ”Health is the new wealth” -ajatus trendaa”, sanoo Tiina Elovaara, Account Lead, Stockmannilta.

Stockmannin 160-vuotisjuhlavuoden juhlatuotteet ovat myynnissä Stockmannin tavarataloissa ja verkkokaupassa helmikuusta alkaen. Juhlavuoden kunniaksi lanseerataan ensiksi Minna Parikan juhlamallisto, Oiva Toikan lintu sekä Lumenen kosmetiikkaa. Myöhemmin Stockmannin juhlavuoden aikana on luvassa uusia juhlatuotteita ja -mallistoja useilta muilta brändeiltä.   

Asiakkaiden toiveista rakentuu parempi MyStockmann

Myös Stockmannin MyStockmann-jäsenohjelma kehittyy ja virtaviivaistuu juhlavuoden aikana. Jäsenohjelmaa on kehitetty monin eri tavoin palautteen ja toiveiden perusteella yhteistyössä asiakkaidemme kanssa: asiakkaat tulevat saamaan yhä monipuolisemman ja selkeämmän kattauksen yksilöllisiä etuja omien toiveidensa ja mieltymystensä mukaisesti. Lisäksi MyStockmann-sovellusta on kehitetty teknisesti ja tuotu monia uusia kumppaneita ohjelman piiriin.

”Tärkeää on se, mitä asiakkaamme tarvitsevat ja haluavat, ja miten voimme ilahduttaa ja inspiroida heitä. Olemme kuunnelleet herkällä korvalla asiakkaidemme toiveita ja haluammekin kiittää arvokkaasta palautteesta”, sanoo asiakkuuspäällikkö Nina Petersén Stockmannilta.

Lisätietoa ohjelmasta löytyy Stockmannin verkkosivulta, stockmann.com, ja henkilökohtaiset tiedot oman tilanteen muutoksista löytyvät MyStockmann-sovelluksesta. Päivitetty jäsenohjelma ja uudet edut astuvat voimaan helmikuun alussa.

Stockmannin 160-juhlavuoden juhlatuotteet myyntiin helmikuussa

Minna Parikan juhlamallisto

Minna Parikan ikoniset puputennarit: tulossa kolme uutta väriä Stockmann 160 -mallistoon, myös numeroidut, eksklusiiviset keräilyerät 160 kappaletta kutakin väriä. Parikan mallisto on täynnä värejä, glitteriä ja iloa – myynnissä vain Stockmannilla. Minna Parikan kaunis ja ainutlaatuinen pop up -shop avataan Helsingin keskustan tavaratalossa 11.2.

Iittalan Oiva Toikan lintu

Stockmannin 160-juhlavuoden kunniaksi uniikki numeroitu keräilyerä: Birds by Toikka Stockmann. Lintu on valmistettu Iittalan lasitehtaalla käsityönä ja jokainen yksilö on uniikki. Lintuja on valmistettu 160 kappaletta ja kyseessä on suljettu sarja. Linnut on numeroitu ja pohjassa on signeeraus.

Lumenen juhlakosmetiikka
Suomalainen Lumene on ollut Stockmannille merkittävä brändi kautta aikojen. Nyt Lumene lanseeraa Stockmannin 160-juhlavuoden kunniaksi oman tuotteen, jota on saatavilla rajoitettu erä: Lumenen kirkastava ja silottava hyaluronitiiviste joka kuuluu Valo-sarjaan.

Stockmann kertoi asiasta tiedotteessaan 28.1.2022.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Fundulta oivaltava mainos

Helsingin Sanomat laihduttaa – Laura Saarikoski irtisanoutui

Yle esittää Harrisin ja Trumpin vaaliväittelyn