Hintalaatu ja asiointinopeus tärkeät kaupan valinnassa

Lidl teetti kyselyn suomalaisilla kuluttajilla tammikuussa 2022, missä selvitettiin kaupan valintaan liittyviä syitä. Kyselystä kävi ilmi, että suomalaiset kuluttajat valitsevat päivittäistavarakauppansa erityisesti hinta-laatusuhteen (46%) ja asioinnin nopeuden (35%) perusteella. Kuva: Lidl Tiiriö

 

Lidl teetti kyselyn kuluttajilla kaupan valintaan vaikuttavista tekijöistä. Yleisesti kuluttajat valitsevat kauppansa hyvään hinta-laatusuhteeseen sekä asioinnin nopeuteen keskittyen. Lidlin suosikkiketjukseen valitsee joka noin viides kyselyyn vastanneista.

Lidl teetti kyselyn suomalaisilla kuluttajilla tammikuussa 2022, missä selvitettiin kaupan valintaan liittyviä syitä. Kyselystä kävi ilmi, että suomalaiset kuluttajat valitsevat päivittäistavarakauppansa erityisesti hinta-laatusuhteen (46%) ja asioinnin nopeuden (35%) perusteella. Lisäksi selvisi, että Lidlissä asioivat kaikissa elämäntilanteissa elävät ihmiset ja noin 44 prosenttia kyselyyn vastanneista asioikin säännöllisesti juuri Lidlissä. 

Tutkimukseen vastanneet, Lidlissä asioivat, valitsevat Lidlin ensisijaisesti edullisen hintatason (60%) sekä hyvien tarjouksien takia (40%). Lidliin houkuttelevat myös elintarvikkeiden hyvä hinta-laatusuhde (38%) ja erikoiset tuotteet, joita ei muualta saa (36%). 

– Lidlissä on jatkuvasti mielenkiintoisia vaihtuvia tuotteita noin 20 prosenttia valikoimasta, joiden perässä asiakkaat tulevat Lidliin. Myös ne asiakkaat, jotka eivät Lidlissä asioi säännöllisesti. Erätuotteet ovat Lidlin houkuttavuustekijä, kertoo Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström. 

Lidlissä on vakiovalikoimaa noin 80 prosenttia ja 20 prosenttia vaihtuvia erätuotteita. Erityisesti asiakkaita kiinnostavat Lidlin vaihtuvat maateemaviikot, joiden suosio on ollut tasaisessa kasvussa. Tällöin myynnissä voi olla erilaisia erikoistuotteita alkuperämaista, kuten Kreikasta, Ranskasta, Espanjasta tai esimerkiksi Kroatiasta. Yhteensä erilaisia maateemoja on tällä hetkellä 21.

Nopeus on valttia – joka viides suosii Lidliä

Kyselyn tuloksia tarkasteltiin erilaisissa taustaryhmissä, kuten esimerkiksi opiskelijoiden, työssäkäyvien ja lapsiperheiden keskuudessa. Kaikista vastaajista noin joka viides valitsi suosikkiketjukseen Lidlin. Lidlissä säännöllisesti asioivat eniten lapsiperheet (47%) ja työttömät (47%), vaikkakaan huomattavaa eroa muihin ryhmiin ei ole. Lähes yhtä säännöllisesti asioivat työelämässä olevat (45%) ja pariskunnat, joilla ei ole lapsia (45%).

Lidlin suosikkikaupakseen valitsevat käyvät Lidlissä edullisen hintatason ja hyvän hinta-laatusuhteen lisäksi kaupan sijainnin sekä nopean asioinnin vuoksi. Kaikki Lidlin myymälät on suunniteltu niin, että asiointi sujuu helposti ja nopeasti.

– Kyselyn mukaan hinta on edelleen se tekijä, joka kuluttajia eniten liikuttaa. Lisäksi tuotteet löytyvät aina samoilta paikoilta ja näin asiointi on nopeaa. Lidlin keskikäytävästä on syntynyt omanlaisensa ilmiö, kun asiakkaat odottavat uteliaina uusia käyttötavaroita saapuviksi viikoittain. Sieltä löytyivät sekä kohua herättäneet Lidl-lenkkarit että Makia-huppari, selventää Forsström.

Kuluttajakysely tehtiin koko väestöä edustava otos, johon osallistui 1000 kuluttajaa. Kysely toteutettiin tammikuun 2022 lopulla. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Helsingin Sanomat laihduttaa – Laura Saarikoski irtisanoutui

Aikakauslehtien kansista jälleen yleisöäänestys

Joka kolmas epäilee vihreää siirtymää