Reader’s Digest -lehti täyttää 100 vuotta

Valittujen Palojen amerikkalainen emolehti Reader’s Digest täyttää helmikuussa 2022 sata vuotta. Kuvassa Valitut Palat -lehden 2022 helmikuun numeron kansi.


 

”Suosituin painotuote Raamatun jälkeen”

 

Valittujen Palojen amerikkalainen emolehti Reader’s Digest täyttää helmikuussa 2022 sata vuotta. Reader’s Digestista tuli lehden ensimmäisestä numerosta alkaen menestys helmikuussa 1922. Myös lehden suomalainen painos, Valitut Palat, saavutti nopeasti suuren suosion sen jälkeen, kun lehti alkoi ilmestyä vuonna 1945.

 

Ikoninen lehtibrändi Reader’s Digest ilmestyy nykyään 23 painoksena 41 maassa. Jo 1940-luvulla RD-lehti oli suosituin painotuote Raamatun jälkeen. Lehteä on myyty yli 10 miljardia kappaletta, ja se on yhä yksi maailman luetuimmista aikakauslehdistä.

 

"Reader’s Digest kuuluu niihin harvoihin brändeihin maailmassa, joilla on mahdollisuus juhlia 100-vuotisjuhlavuottaan. Helmikuussa 1922 DeWitt ja Lila Wallace aloittivat RD:n yksinkertaisella ajatuksella: tiivistää eri julkaisuissa kirjoitettuja artikkeleita, paketoida ne tiiviiseen helppolukuiseen tyyliin ja lunastaa lupaus arvokkaan ja kestävän sisällön luomisesta. Nykyään tuotemerkki täyttää tämän lupauksen myös uudelle sukupolvelle", sanoo Reader’s Digestiä julkaisevan TMB:n toimitusjohtaja Bonnie Kintzer.

 

Koko juhlavuoden ajan jokaisessa Reader’s Digest -lehden kansainvälisten painosten numerossa julkaistaan rakastettu artikkeli Reader’s Digest -lehden arkistoista, ja näin juhlistetaan lehden perinnettä, joka perustuu kiehtovaan tarinankerrontaan ja tärkeiden aiheiden käsittelyyn, joista lehtimerkki on tullut tunnetuksi. RD kertoi varhain 1940-luvulla yhtenä ensimmäisistä tiedotusvälineistä Natsi-Saksan käynnistämistä juutalaisvainoista, tupakoinnin vaaroista ja esitteli Heimlichin otteen, jolla on sen jälkeen pelastettu lukuisia ihmishenkiä. Reader’s Digestin suomalainen painos Valitut Palat on tutustuttanut suomalaiset lukijat muun muassa Cooperin juoksutestiin, AA-kerhoon ja punkkien aiheuttamaan terveysvaaraan.

 

"Reader’s Digestin perintönä on ollut tarjota lukijoille Suomessa yleissivistäviä ja rohkaisevia tarinoita”, sanoo lehden suomenkielisen painoksen Valittujen Palojen päätoimittaja Ilkka J. Virtanen. "Ihmiset kaikkialla maailmassa ovat edelleen kiinnostuneita Reader’s Digestin missiosta, mikä on rohkaisevaa, kun olemme viemässä Reader’s Digestiä seuraavaan 100 vuoteen."

 

Reader’s Digest on avannut juhlavuoden kunniaksi englanninkielisen verkkosivun, jossa esitellään lehden historiaa ja nykypäivää osoitteessa https://www.rd.com/article/100th-anniversary/.

 

Reader’s Digestin vuosisadan kohokohtia

 

1922  DeWitt ja Lila Acheson Wallace julkaisevat 5 000 kappaletta Reader’s Digestin, ”Pikkulehden”, ensimmäistä numeroa New Yorkissa. Siinä on 64 sivua ja 31 artikkelia, jotka ovat tiivistelmiä muista julkaisuista.

 

1924  RD:n ensimmäinen tupakkavastainen artikkeli ilmestyy: ”Vahingoittaako tupakka ihmiskehoa?”

 

1929  Tilaajia on yli 200 000, ja lehteä voi ostaa nyt myös lehtikojuilta.

 

1930  Lukijoilta pyydetään tekstejä vakiopalstoille, joista monet keskittyvät huumoriin.

 

1933  Henry Morton Robinsonin kirjoittama ensimmäinen alkuperäinen artikkeli Mielisairaus – moderni uhka julkaistaan. Seuraavana vuonna RD laajenee 64:stä 128 sivuun. 

 

1935  RD:n ensimmäinen suuresti julkista etua edistävä alkuperäisartikkeli ”– Ja äkkikuolema” julkaistaan. Se kertoo vakavien autokolarien ehkäisemisestä. The New Yorker kutsui sitä ”koskaan missään laajimmin luetuksi aikakauslehtiartikkeliksi”.

 

1936  Maksettu levikki yltää kahteen miljoonaan, ja toimituksessa työskentelee 32 henkeä. Hälyttävä artikkeli nopeasti leviävästä taudista julkaistaan: ”Miksi emme saa hävitettyä kuppaa?” Wallacet perustavat Reader’s Digest Foundation -säätiön, joka tukee koulutusta, journalismia, nuorisojärjestöjä ja kansainvälistä yhteisymmärrystä.

 

1938  Reader’s Digest julkaistaan ensimmäistä kertaa kansainvälisesti Iso-Britanniassa.

 

1939  Lila Wallace valitsee Pegasuksen yhtiön symboliksi. Levikki on lähes kolme miljoonaa, ja ensimmäiset kaksiväriset kuvitukset julkaistaan marraskuussa.

 

1940  Ensimmäinen vieraalla kielellä julkaistu, latinalaisamerikkalainen laitos julkaistaan vuonna 1940. Alun perin Selecciones käännetään New Yorkissa ja painetaan Chicagossa. Vuonna 1944 alueellinen painaminen siirtyy Kuuban Havannaan.

 

1942  Reader’s Digestin ensimmäinen portugalinkielinen laitos käännetään ja painetaan Yhdysvalloissa ja kuljetetaan laivalla Brasiliaan ja Portugaliin.

 

1945  Maailma on virallisesti vielä keskellä sotaa kesäkuussa 1945, kun Suomen laitos Valitut Palat käynnistetään kesäkuussa. Se myy viikossa kaikki 50 000 kappaletta.

 

1946  Sodan jälkeen ihmiset janoavat tietoa, ja Reader’s Digestin kansainvälinen kasvu kiihtyy. Tanska, Japani ja Australia saavat omat laitoksensa.

 

1947  Norjan, Ranskan, Belgian ja Sveitsin ranskankieliset sekä Kanadan ranskalaiset laitokset käynnistyvät.

 

1948  Reader’s Digest alkaa käyttää nelivärikuvituksia. Nyt saksalainen, Kanadan englantilainen, etelä-afrikkalainen, Sveitsin saksalainen ja italialainen versio julkaistaan.

 

1952  Lehti alkaa houkuttaa nimekkäitä kirjoittajia: James Michener, joka oli hiljattain voittanut Pulitzer-palkinnon teoksesta Tales of the South Pacific, liittyy joukkoon vierailevana toimittajana.

 

1952  ”Tupakka aiheuttaa syöpää” yhdistää tupakoimisen keuhkosyöpään ja saa ihmiset raivostumaan. Tämä on ensimmäinen kerta, kun yhdysvaltalainen lehti käsittelee aihetta näin yksityiskohtaisesti. Se saa aikaan suurimman tupakoinnin lopettamisaallon laman jälkeen.

 

1954  Nuori Alex Haley liittyy Reader’s Digestin henkilökuntaan. Hän kirjoittaisi vielä useita artikkeleja – ja sitten hänestä tulisi yksi maailman kuuluisimmista kirjailijoista, kun Juuret julkaistaan 1976 Reader’s Digestin rahoittamassa projektissa.

 

1955  Yhdysvaltojen levikki ylittää kymmenen miljoonaa kuussa. Sen perushinta on yhä 25 senttiä, aivan kuten vuonna 1922. RD kysyy yhdysvaltalaisilta lukijoiltaan, maksaisivatko nämä mieluummin lehdestä enemmän vai hyväksyisivätkö lehteen mainokset. Laaja enemmistö äänestää mainostamisen puolesta. (Kansainväliset laitokset käyttivät mainoksia alusta asti.)

 

1956  Lila Acheson Wallace -säätiö perustetaan. Se keskittyy taiteisiin, aikuisten lukutaitoon ja kaupunkipuistoihin.

 

1957  Hollannin laitos aloittaa toimintansa. Lisäksi aletaan työstää virstanpylväskirjaa Atlantin valli murtuu, joka kertoo Normandian maihinnousun ensimmäisestä päivästä. Reader’s Digest rahoittaa tämän Cornelius Ryanin kirjoittaman kirjan. Tutkijat Pariisissa, Stuttgartissa, Lontoossa ja New Yorkissa keräävät yli 16 000 haastattelua ja laativat satoja yksityiskohtaisia karttoja. Kirja julkaistaan kaksi vuotta myöhemmin.

 

1960  Reader’s Digest Handbook of First Aid -ensiapukirja julkaistaan. Vuosien mittaan yli 15 miljoonaa kirjaa myydään Yhdysvalloissa. Se julkaistaan myös maailmanlaajuisesti.

 

1967  Yhdysvaltojen levikki on 16,5 miljoonaa ja maailmanlaajuinen levikki 28 miljoonaa kappaletta kuukausittain. Lehdessä aloittaa todella suosittu ja pitkäaikainen ”Olen Joen…” -terveyssarja (Suomessa Olen Jussin…), joka käsittelee ruumiinosia, kuten keuhkoja, maksaa ja eturauhasta. 

 

1968  Tammikuussa RD jatkaa tupakoinnin vastaista taisteluaan julkaisemalla ”Mitä savukkeista ei kerrota”. Siitä otetaan yli yhdeksän miljoonaa lisäkopiota. Vuonna 1971 tupakan mainostaminen kielletään Yhdysvaltain radiossa ja televisiossa.

 

1971  ”Raportti, joka järkytti kansakuntaa” on pornografian vastainen artikkeli, jota painetaan pyynnöstä yli 25 miljoonaa lisäkappaletta – se on kaikkien aikojen ennätys.

 

1973  Nyt yli 80-vuotiaat Wallacet jäävät eläkkeelle.

 

1976  Taidemaalari Claude Monet'n talon ja puutarhan sekä kuuluisan lummelammen kunnostus Ranskan Givernyssä alkaa Lila Wallacen tuella.

 

1981  Reader’s Digestin perustaja ja pitkäaikainen päätoimittaja DeWitt Wallace menehtyy 91-vuotiaana.

 

1984  Lila Acheson Wallace kuolee 94-vuotiaana. Rattijuopumusta vastustava artikkeli ”Näen hänet yhä kaikkialla” nostattaa keskustelun ajamisesta alkoholin vaikutuksen alaisena. Tämä on RD:n kuudes artikkeli aiheesta sitten vuoden 1980.

 

1987  New Yorkin Metropolitan Museum of Art -taidemuseo avaa Lila Acheson Wallace -siiven. Lisäksi RD:n ensimmäinen raportti AIDSista ”Rutto, joka ei tunne rajoja” julkaistaan.

 

1988  Brittilaitos juhlistaa 50-vuotispäiväänsä istuttamalla 1,5 miljoonaa kukkasipulia ja luo näin krookusmaton Lontoon Kew Gardens -puutarhaan, jossa sipuli lisääntyvät edelleen. Kuningatar onnittelee RD:tä ”puolesta vuosisadasta vastuullista ja viihdyttävää journalismia.”

 

1991 Neuvostoliitto hajoaa, ja Venäjän laitoksesta tulee RD:n neljäskymmenes 16. kielellä. Tämä saa aikaan nopean laajenemisen entisiin Neuvostomaihin.

 

1994  Reader's Digestia on julkaistu kymmenen miljardia kappaletta Yhdysvalloissa.

 

1996  Reader’s Digest esittelee uuden ulkoasunsa, johon kuuluu ikonisen sisällysluettelon poistaminen kannesta. Se käynnistää myös Vuoden eurooppalainen -palkinnon, jolla juhlistaa vuosittain henkilöitä, jotka auttavat toisia muuttamaan elämäänsä.

 

2001  Reader’s Digest Intia julkaisee ”Sittilingin hyvät lääkärit” -artikkelin Etelä-Intian lääkäripariskunnasta, joka perusti edullisen terveydenhuollon maaseudulle. Sen julkaiseminen johtaa lukuisiin lahjoituksiin ja seudun terveydenhuollon tason pysyviin parannuksiin.

 

2002  Reader’s Digest Ranska aloittaa vuosittaisen solidaarisuuspalkinnon myöntämisen. Joka vuosi myönnetään 10 000 euroa hyväntekeväisyysjärjestöille, jotka muuttavat tragedian tai ongelman ratkaisuksi yhteisen hyvän vuoksi. Tänä vuonna palkinto viettää 20-vuotisjuhlaansa.

 

2008  Reader’s Digest aloittaa manner-Kiinassa nimellä Puzhi Reader’s Digest.

 

2009  Ranskan laitos julkaisee 20-sivuisen osion elinluovutuksen tärkeydestä. Lehden mukana tulee elinluovutuskortteja, ja se tekee kansallisen ponnistelun tunnetuksi suurilla mediajulkaisuilla.

 

2010  Brittien Reader’s Digest käynnistää 100 sanan tarina -kilpailun. Nykyään se on lukijoiden rakastama jokavuotinen perinne, joka juhlistaa luovuutta ja painetun sanan voimaa.

 

2011  Laitokset julkistavat kansainvälisesti viisiosaisen juttusarjan internetin turvallisuudesta vaatien tiukempia kansainvälisiä lakeja lasten ja nuorten suojelemiseksi. Noin 70 000 ihmistä allekirjoittaa vetoomuksen, joka lähetetään Euroopan unionille.

 

2013  Reader’s Digest järjestää uusimman lompakonpudotustestin maailman eri kaupungeissa keräten aineistoa valtavan suosittuun artikkeliinsa ”Kuinka rehellisiä olemme?” Tässä ovat tulokset rehellisimmästä epärehellisimpään:

1.   Helsinki

2.   São Paulo

3.   Mumbai

4.   Budapest

5.   New York

6.   Moskova

7.   Amsterdam

8.   Berliini

9.   Llubljana

10. Lontoo

11. Varsova

12. Bucharest

13. Zurich

14. Praha

15. Madrid

16. Lissabon

2015  Lukijat lähettävät Suomen 70-vuotislehteen tarinoita siitä, kuinka Valitut Palat on vaikuttanut heidän elämiinsä. Useita niistä julkaistaan, mukaan luettuna sellaisilta lukijoilta, joiden terveys on parantunut lehdestään lukemansa artikkelin avulla.

 

2018  Australiassa käynnistetään RDTalks-podcast, jonka jaksot kattavat lehden suosituimpia teemoja, kuten inspiraatio, draama ja rikos. Nykyään podcastia on ladattu yli 140 000 kertaa.

 

2020  Taiwanin opetusministeri ylistää Hong Kongissa ja Taiwanissa julkaistua kiinankielistä laitosta, ja sitä pidetään ”erinomaisena lukumateriaalina” taiwanilaisille opiskelijoille.

 

2022  Helmikuussa Reader’s Digest viettää satavuotisjuhliaan. Lukijoiden uskollisuus ja rakkaus tuotemerkkiä kohtaan, oli kyseessä sitten painettu tai verkkojulkaisu, on yksi koko maailman julkaisujen vahvimmista.

 

 

RD:n muita mielenkiintoisia tapahtumia

 

”Matkani Juurien kirjoittamisessa on ollut pitkä ja mutkikas ja olen ikuisesti kiitollinen Reader’s Digestille. Ilman sen apua ja rohkaisua Juuria ei olisi ollut mahdollista kirjoittaa tällä mittakaavalla. Lehden avulla pystyin tekemään useita matkoja Eurooppaan ja Afrikkaan. Minulla ei olisi ollut varaa matkustaa ilman lehteä, ja siten en myöskään olisi voinut tutustua juuriini.” —Alex Haley

 

1985RD:n taidekokoelma tekee ensimmäisen maailmankiertueensa ja toisen vuonna 1988. Näyttelyjä järjestetään Mexico Cityssä, Amsterdamissa, Hong Kongissa, Sydneyssä, Lissabonissa, Stuttgartissa, Helsingissä ja muissa kaupungeissa. Töitä on muun muassa seuraavilta taiteilijoilta: Matisse, Monet, van Gogh, Gaugin, Chagall ja Cézanne.

 

 

1986  Brittien Reader’s Digest paljastaa Kuningatar Elizabetista tilatun muotokuvan tämän 60-vuotissyntymäpäivän kunniaksi. Buckingham Palacesta ilmoitetaan: ”Hän pitää siitä – hyvin paljon.” Muotokuva on National Portrait Galleryn pysyvässä näyttelyssä Lontoossa.

 

 

2007  Mad Men -suosikkisarjan, joka sijoittuu New Yorkissa toimivaan mainostoimistoon 1960-luvulle, ensimmäisessä jaksossa yritetään selvittää Reader’s Digestin aiheuttamia ongelmia lehden kirjoitettua tupakka- ja mainosteollisuudesta.

 

Tietoa Reader's Digestistä

TMB:n tuotemerkki Reader’s Digest helpottaa ja rikastuttaa kuluttajien elämää löytämällä ja valitsemalla asiantuntevasti kiinnostavimmat ideat, tarinat, kokemukset ja tuotteet terveyden, kodin, perheen, ruoan, talouden ja huumorin aloilta. Reader’s Digest on saatavilla verkossa osoitteessa RD.com, painettuna, digitaalisesti ladattavana iPadilla, mobiilisovelluksilla ja tableteilla sekä sosiaalisen median kanavien kautta: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube ja Pinterest.

 

Tietoa TMB:stä

TMB (Trusted Media Brands) on maailman johtava yhteisölähtöinen viihdeyritys. Sen tuotevalikoimaan  kuuluvat muun muassa FailArmy, Family Handyman, People Are Awesome, Reader's Digest, Taste of Home, The Healthy ja The Pet Collective, voimanlähteenä on yleisön  inspiroima ja luoma sisältö. Yli 100 miljoonaa kuluttajaa ympäri maailmaa osallistuu sisältöjen tuotantoon, joka on saatavilla suoratoistotelevisiossa, sosiaalisessa mediassa, verkossa ja painetussa muodossa, herättää uteliaisuutta, naurattaa ja innostaa ihmisiä elämään täyttä elämää. Lisätietoa tuotemerkeistä löytyy osoitteesta www.tmbi.com.

 

 

Valitut Palat kertoi asiasta tiedotteessaan 3.2.2022.

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Fundulta oivaltava mainos

Tokmannin mainosfilmi jatkuu Black Horsella

Nordnetille uusi markkinointikonsepti