Bob the Robot ja IVALO Creative menestyivät Effiessä
Effie Awards on markkinoinnin tuloksellisuutta mittaava kilpailu, jonka Suomessa järjestää Marketing Finland. |
Bob the Robotin toteuttama Suomen kansallisjuoma -kampanja Hartwallille voitti Effie Awards Finland 2021 -kilpailun Grand Effien sekä kultaa erikoissarjassa Strateginen markkinointi. Kilpailun järjestäjä kertoi asiasta tiedotteessaan 10.2.2022.
Tuomaristo vaikuttui siitä, kuinka koko kansan vihaamasta harmaasta vuodenajasta luotiin voimavara, jolla luodaan brändille arvoa kerta toisensa jälkeen. IVALO Creative Agencyn Bed Peace -vastuullisuuskampanja Finlaysonille vei yhteensä kaksi kultaa ja yhden hopean.
Kilpailussa palkittiin tuloksellista markkinointia yhteensä neljällä kultaisella, neljällä hopealla ja neljällä pronssisella Effie Awardsilla. Kilpailun järjestää Suomessa Marketing Finland yhteistyössä Sanoman kanssa.
Voittajatyöt perusteluineen:
GRAND EFFIE
Suomen kansallisjuoma
Hartwall Oy & Bob the Robot Oy, Miltton, Cocoa Media Productions, Lataamo Group, Dagmar
(Strateginen markkinointi)
Moni ei tähän pysty. Ei ole helppoa kääntää voimaksi sitä, mitä yleisesti pidetään heikkoutena tai jopa vihataan – koko kansakunnan voimin. Ja kun inhosta syntyy idea, jolla onnistutaan aukottomalla strategialla ryyditettynä rakentamaan brändille arvoa kerta toisensa jälkeen, ei sitä voi kuin rakastaa. Takaa-ajoasemasta lähtenyt vuosien työ on kantanut pitkälle, eikä ole mitään syytä, etteikö tämä kiistaton voittajakonsepti jatkaisi nousuaan läpi harmaan arjen pitkälle tulevaisuuteen.
ERIKOISSARJA
KULTA
Suomen kansallisjuoma
Hartwall Oy & Bob the Robot Oy, Miltton, Cocoa Media Productions, Lataamo Group, Dagmar
(Strateginen markkinointi)
Malliesimerkki siitä, kuinka lähes mahdottomalta tuntunut markkinatilanne on käännetty kasvuksi oivaltavalla strategialla ja johdonmukaisella brändityöllä. Käsissämme on nyt ilmiöksi muodostunut konsepti, joka on onnistunut uusiutumaan vuodesta toiseen ja jatkaa kulkuaan suomalaisten sydämiin läpi harmaimpienkin päivien.
HOPEA
Kokkikartano – pienen keravalaisen ruokatehtaan kasvutarina
Snellmanin Kokkikartano Oy & Folk Finland, Woodpecker, Dagmar, DNM13 Revolution Oy, Genero – The Growth Marketing Co.
(Strateginen markkinointi)
Tältä se näyttää, kun markkinointiviestinnän oivallus lähtee tuotteesta ja muodostaa uskomattoman eheän kokonaisuuden aina luovasta strategiasta toteutuksiin. Kun taustatyö on tehty kerran hyvin, jaksaa se kantaa useamman vuoden. Tämä saumaton palapeli vaikuttaa vaikuttavuudellaan.
PRONSSI
Love Conquers All
Burger King Finland & TBWA\Helsinki, Napa Agency
(Pienet ja alueelliset budjetit, Yrityskuva)
Vahva, erottuva ja mieleen jäävä kampanja, jossa brändin rohkeus herättelee myös yleisönsä. Oivaltava idea on nerokas peliliike – se ottaa vipuvoimaa kilpailijastaan, mutta kotiutuu arvoksi omalle brändille. Kokonaisuus on eheä, ja toteutuksen laatu korostaa ideaa kauneudellaan.
KAUPPA & KULUTTAJA
KULTA:
Talousjournalismi haasteellisen kohderyhmän vetovoimatekijäksi
Helsingin Sanomat / Sanoma Media Finland & TBWA\Helsinki
(Uusi tuote tai palvelu)
Tällaista
analyysia markkinatilanteesta ja kohderyhmästä pääsee ihastelemaan harvoin. Ja
juuri siksi ratkaisu onnistuu vastaamaan haasteeseen täydellisesti. Kampanjan
kaikki palaset loksahtavat kohdalleen ja toteutus puhuttelee kohderyhmää niin
osuvasti, ettei siitä voi kuin vaikuttua.
PRONSSI
”Se rouheampi uutuus” – Fazerin kaikkien aikojen menestynein patukkalanseeraus
Fazer & Oy SEK Ab, Dagmar
(Uusi tuote tai palvelu)
Tämä kampanja todistaa, että timanttisella strategisella työllä onnistutaan vaikuttamaan oman liiketoiminnan lisäksi koko kategoriaan. Vaikka lähtötilanne oli haastava perinteikkäälle brändille, onnistui se erottumaan kilpailijoistaan ja hurmaamaan yleisönsä luovalla toteutuksella.
MEDIA
HOPEA:
Bed Peace
Finlayson & IVALO Creative Agency, Miltton Oy, Content Corner, Toinen PHD, Simelius&Simelius
(Mediaidea)
Mikä
on media, mitä se voi olla? Kun ratkaisuksi ei valikoidu se ilmeisin ja
toisaalta helpoin, ovat tuloksetkin poikkeuksellisia. Tämän kampanjan menestys
ei nojannut vain oivaltavaan mediaratkaisuun, se onnistui luomaan arvoa myös
merkityksellisellä viestillä, joka rakensi brändin liiketoimintaa pitkälle
tulevaisuuteen.
POSITIIVINEN MUUTOS
KULTA:
Bed Peace
Finlayson & IVALO Creative Agency, Miltton Oy, Content Corner, Toinen PHD, Simelius&Simelius
(Ympäristö – Brändit)
On hienoa huomata, että positiivista muutosta halutaan nähdä muuallakin kuin myynnin kehityksessä. Kun aidot vastuullisuusteot valjastetaan markkinoinnin viestien sisällöiksi ja ne saavat oivaltavan luovan muodon, ovat tulokset kiistattomia – niin liiketoiminnan kuin ympäröivän maailman kannalta.
PRONSSI:
Miten Pelastusarmeijan historian suurin keräystuotto saavutettiin
Pelastusarmeija & Make it Simple Oy, Otto Tuotanto, Onni Wiljami Photography, Miracle Sound Oy
(Sosiaalinen vastuu – Non-profit)
Hyvä
idea toimii kaikessa yksinkertaisuudessaan aina. Ja kun sen toteuttaa tavalla,
joka tuo aiheen aidosti ihmisen lähelle, ei sitä voi ohittaa. Tämä kampanja
pakotti toimimaan ja teki passiivisesta kohderyhmästä aktiivisen toimijan.
Yhteiseksi hyväksi.
TUOTTEET & PALVELUT
KULTA:
Bed Peace
Finlayson & IVALO Creative Agency, Miltton Oy, Content Corner, Toinen PHD, Simelius&Simelius
(Asuminen)
Tämä kampanja loistaa eheydellään. Systemaattinen ja brändin ydintä viestivä kokonaisuus tavoitteista ja strategiasta toteutukseen sekä tulosten analysointiin asti todentaa vaikuttavuutta, johon vain harva yltää. Upea esimerkki siitä, että se ei aina voita, joka myy eniten, vaan se, joka onnistuu luomaan arvoa.
HOPEA:
Lidlin Satukausi
Lidl Suomi & Folk Finland, Otto Tuotanto, Virta media
(Elintarvikkeet)
Tarinan voimaan luottaminen kannattaa. Se tekee tästä kampanjasta oppikirjaesimerkin siitä, kuinka erottuva markkinointi tuo lisäarvoa brändille. Tämä huumoriin nojaava irtiotto korona-arjen sentimentaalisuudesta toimii myös kaupallisesti. Suorastaan satumaisesti.
HOPEA:
Cledos Meal 5,95
Food Folk Finland Oy & OMD Finland Oy, Nord DDB Helsinki
(Matkailu & Turismi)
Harva kampanja on kohderyhmälleen niin uskollinen, että se jää ulkopuoliselle jopa mysteeriksi. Juuri tämä syvästä kohderyhmäymmärryksestä juontunut strategia ja luova ratkaisu tekevät kokonaisuudesta toimivan. Kun yleisönsä kanssa on näin yhtä, näkyy se myös tuloksissa.
PRONSSI:
Kyllä kyllä, näin räjäytetään autokaupan traditiot
Suomen Autokauppa Oy & Avidly Oyj, Grilli Films, Nöjd
(Autoilu&Moottoriala)
Kun markkinointiviestintä onnistuu olemaan kilpailuista erilaistava ja samaan aikaan asiakkaalle relevantti, on yhdistelmä voittamaton. Kyllä kyllä. Tämä kampanja oli luovaa ratkaisua myöten kaikessa riemastuttavuudessaan juuri sitä.
Effie Awards on markkinoinnin tuloksellisuutta mittaava kilpailu, jonka Suomessa järjestää Marketing Finland.
Kommentit
Lähetä kommentti