Pääministeri Marinin Twitter-näkyvyys räjähti elokuussa
Mediaseurannan ohjelmistoyritys Meltwaterin tuoreen analyysin mukaan pääministeri Sanna Marin mainittiin Twitterissä elokuun aikana 827 700 kertaa vastaavan luvun ollessa kesäkuussa 56 000 ja heinäkuussa 71 000. Twiittailu on ollut aktiivisinta Marinista julkaistujen juhlintavideoiden jälkeen. Punainen sydän emoji oli Mariniin liittyvissä twiiteissä selvästi käytetyin hymiö.
Mariniin liittyvien twiittien potentiaalinen yleisö oli elokuussa arviolta 330 miljoonaa ja 434 000 eri Twitter-käyttäjää twiittasi tai uudelleen twiittasi Marinista tai vastasi viesteihin. Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen mainittiin Twitterissä elokuussa noin 40-45.000 kertaa ja presidentti Sauli Niinistö sai 32 500 mainintaa.
Elokuun 827 700 Twitter-maininnasta arviolta 118 000 oli suomalaista twiittiä. Marin-twiiteissä käytettiin selvästi eniten, yli 65 000 kertaa, punaista sydän hymiötä. Toiseksi suosituimmaksi hymiöksi jäi hymynaama emoji noin 10 000 käyttökerralla.
”Tulokset ovat suomalaiselle poliitikolle täysin ainutlaatuisia, emmekä ole nähneet vastaavaa ilmiötä aiemmin. Sosiaalisesta mediasta on haastavaa tehdä tarkkoja analyyseja varsinaisista tekstisisällöistä. Emoji-analysoinnin perusteella voidaan kuitenkin arvioida, että selvä enemmistö on suhtautunut globaalissa selvityksessä Sanna Marinin juhlimiseen joko myönteisesti tai ymmärtävästi”, kertoo Meltwaterin Head of Analytics Markus Selin.
Marin mainittiin Twitterissä elokuussa yli kymmenen kertaa tavanomaista kuukautta useammin. ”Suomessa käyty poliittinen debatti ei välity kansainväliselle yleisölle, eikä Suomen politiikka herätä ulkomailla juurikaan kiinnostusta. Tanssivasta ja juhlivasta pääministeristämme sen sijaan tuli globaali ilmiö”, sanoo Selin.
Miehet naisia aktiivisempia twiittaajia
18-34 -vuotiaat twiittasivat yli puolet kaikista Marin-twiiteistä. Miehet (63%) twiittasivat Marinista yli kaksi kertaa enemmän kuin naiset (31%).
YouTubessa on 1 800 videota, joissa Marin on mainittu joko videon otsikossa tai videolla. Meltwaterin analyysin mukaan myös perinteinen media on uutisoinut elokuussa Sanna Marinista kaikkiaan 136 maassa ja lähes 5 900 eri mediassa. Marinista kertyi medioissa lähes 35 000 mainintaa.
”Nämäkin luvut ovat uniikkeja ottaen huomioon ilmiön taustat. Perinteinen uutismedia ja sosiaalinen media ruokkivat toinen toisiaan. Kansainväliseksi ilmiöksi kasvanut uutisointi on lähtenyt sosiaalisen median kanavista liikkeelle, ja se on edennyt valtavalla ja vaikeasti hallittavalla nopeudella”, kertoo Selin. ”On harvinaista, että suomalainen ministeri ylittää uutiskynnyksen näin laajasti esimerkiksi Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa.”
Meltwater on tarkastellut analyysissaan Twitteriä, koska se on avoin ja globaalisti käytetty some-kanava.
Meltwater kertoi asiasta tiedotteessaan 2.9.2022.
Kommentit
Lähetä kommentti