Seiskan verkkoliikenne ennätykseen elokuussa
Seiskan verkkoliikennettä vauhditti elokuussa 2022 pääministeri Sanna Marinin ympärillä vellonut bilekohu. |
Seiska löi elokuussa 2022 ennätyksiä verkkoliikenteessä. Sivuilla vieraili yhteensä lähes 1,4 miljoonaa kävijää ja verkkosivustolla tehtiin 13,5 miljoonaa sivulatausta viikossa, mikä on kaikkien aikojen ennätys. Luvut selviävät kävijämääriä mittaavaan FIAM:n (Finnish Internet Audience Measurement) tilastoista.
Seiskan
päätoimittaja Jari Peltomäen mukaan huipputuloksen sai aikaan
järjestelmällinen ja pitkäjänteinen toimitustyö sekä nopea reagointi kansaa
kohauttaviin uutisiin, jotka ovat Seiskan peruskauraa.
– Suomalaisia tietysti puhutti elokuussa Sanna Marinin bilekohu, josta Seiska
sai lukuisia uutisvoittoja. Pelkät pääministerin toilailut eivät kuitenkaan
selitä ennätystä, vaan taustalla oli paljon muutakin hyvää uutistyötä, hän
sanoo.
Seiska on kasvattanut verkkokävijöiden määrää huimasti toukokuusta 2021
lähtien, jolloin nykymuotoinen online-yleisöjen mittaus käynnistyi. Joulukuussa
2021 tapahtui hyppy ja lukijamäärät kasvoivat kerralla neljännesmiljoonalla
viikkokävijällä. Siitä lähtien Seiska.fi:n sivustolla on vieraillut joka kuukausi
yli miljoona viikkokävijää. Peltomäen mukaan taustalla on tietoinen strategia
tehdä verkkoa yhä isommin ja suunnitellummin.
– Olemme panostaneet viime aikoina yhä enemmän verkon tekemiseen, lisänneet resursseja ja juttuvolyymejä, laajentaneet sisältöjä ja kehittäneet some-näkyvyyttä. Esimerkiksi viime vuonna poistimme toimituksen printti- ja verkkojaon ja yhdistimme koko Seiskan toimituksen puhaltamaan yhteen hiileen, hän selvittää.
Seiskan
verkkosivuilla juttujen kirjo on laaja viihdejulkkiksista kuninkaallisiin,
ilmiöistä eläimiin ja tavallisista ihmisistä terveysuutisiin. Silti
ylivoimaisesti suosituimpia sisältöjä ovat julkkisten elämästä kertovat
uutiset. Myös videosisällöt, kuten esimerkiksi Seiskan alkuperäissarjat sekä
Viihdeuutiset, keräävät miljoonia katselukertoja.
Seiskan viikottaisten sivulatausten määrä oli elokuussa keskimäärin huimat 13,5
miljoonaa, mikä kertoo siitä, että Seiska on erityisen hyvä sitouttamaan
yleisöään. Yleensä Seiskan sivuilla vieraileva lukee siis sivuilta useamman
kuin yhden jutun.
– Seiska houkuttelee lukijoita sivustolleen iskevillä otsikoilla, joille on katetta jutussa. Jutuista tarkistetaan faktat ja huolehditaan, että ne antavat lukijalle luotettavaa tietoa. Myös tiiviillä juttujen julkaisutahdilla sitoutetaan kävijöitä.
Videoilla on tärkeä rooli Seiskan verkkojutuissa. Kaikilta juttukeikoilta tehdään video, laajempia alkuperäissarjoja tuotetaan säännöllisesti ja liki kaikissa verkossa julkaistuissa jutuissa on video mukana.
– Olemme tehneet ansiokasta brändinlaajennusta videoiden muodossa päätoimittajakaudellani ja videototeutukset ovat oleellinen osa Seiska.fi:tä. Olemme itse asiassa olleet videoiden suhteen edelläkävijöitä, sillä Seiska-TV alkoi pyöriä jo vuonna 2002, Peltomäki sanoo.
Asiasta kertoi Aikakausmedia uutiskirjeessään 9.9.2022.
Kommentit
Lähetä kommentti