Seiskan verkkoliikenne ennätykseen elokuussa

Seiskan verkkoliikennettä vauhditti elokuussa 2022 pääministeri Sanna Marinin ympärillä vellonut bilekohu.


 

Seiska löi elokuussa 2022 ennätyksiä verkkoliikenteessä. Sivuilla vieraili yhteensä lähes 1,4 miljoonaa kävijää ja verkkosivustolla tehtiin 13,5 miljoonaa sivulatausta viikossa, mikä on kaikkien aikojen ennätys. Luvut selviävät kävijämääriä mittaavaan FIAM:n (Finnish Internet Audience Measurement) tilastoista. 

 

Seiskan päätoimittaja Jari Peltomäen mukaan huipputuloksen sai aikaan järjestelmällinen ja pitkäjänteinen toimitustyö sekä nopea reagointi kansaa kohauttaviin uutisiin, jotka ovat Seiskan peruskauraa.

– Suomalaisia tietysti puhutti elokuussa Sanna Marinin bilekohu, josta Seiska sai lukuisia uutisvoittoja. Pelkät pääministerin toilailut eivät kuitenkaan selitä ennätystä, vaan taustalla oli paljon muutakin hyvää uutistyötä, hän sanoo.

Seiska on kasvattanut verkkokävijöiden määrää huimasti toukokuusta 2021 lähtien, jolloin nykymuotoinen online-yleisöjen mittaus käynnistyi. Joulukuussa 2021 tapahtui hyppy ja lukijamäärät kasvoivat kerralla neljännesmiljoonalla viikkokävijällä. Siitä lähtien Seiska.fi:n sivustolla on vieraillut joka kuukausi yli miljoona viikkokävijää. Peltomäen mukaan taustalla on tietoinen strategia tehdä verkkoa yhä isommin ja suunnitellummin.

– Olemme panostaneet viime aikoina yhä enemmän verkon tekemiseen, lisänneet resursseja ja juttuvolyymejä, laajentaneet sisältöjä ja kehittäneet some-näkyvyyttä. Esimerkiksi viime vuonna poistimme toimituksen printti- ja verkkojaon ja yhdistimme koko Seiskan toimituksen puhaltamaan yhteen hiileen, hän selvittää.

 


 

 

Seiskan verkkosivuilla juttujen kirjo on laaja viihdejulkkiksista kuninkaallisiin, ilmiöistä eläimiin ja tavallisista ihmisistä terveysuutisiin. Silti ylivoimaisesti suosituimpia sisältöjä ovat julkkisten elämästä kertovat uutiset. Myös videosisällöt, kuten esimerkiksi Seiskan alkuperäissarjat sekä Viihdeuutiset, keräävät miljoonia katselukertoja. 

Seiskan viikottaisten sivulatausten määrä oli elokuussa keskimäärin huimat 13,5 miljoonaa, mikä kertoo siitä, että Seiska on erityisen hyvä sitouttamaan yleisöään. Yleensä Seiskan sivuilla vieraileva lukee siis sivuilta useamman kuin yhden jutun.

 


 

 

 

– Seiska houkuttelee lukijoita sivustolleen iskevillä otsikoilla, joille on katetta jutussa. Jutuista tarkistetaan faktat ja huolehditaan, että ne antavat lukijalle luotettavaa tietoa. Myös tiiviillä juttujen julkaisutahdilla sitoutetaan kävijöitä.

Videoilla on tärkeä rooli Seiskan verkkojutuissa. Kaikilta juttukeikoilta tehdään video, laajempia alkuperäissarjoja tuotetaan säännöllisesti ja liki kaikissa verkossa julkaistuissa jutuissa on video mukana.

– Olemme tehneet ansiokasta brändinlaajennusta videoiden muodossa päätoimittajakaudellani ja videototeutukset ovat oleellinen osa Seiska.fi:tä. Olemme itse asiassa olleet videoiden suhteen edelläkävijöitä, sillä Seiska-TV alkoi pyöriä jo vuonna 2002, Peltomäki sanoo.

Asiasta kertoi Aikakausmedia uutiskirjeessään 9.9.2022.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Helsingin Sanomat laihduttaa – Laura Saarikoski irtisanoutui

Aikakauslehtien kansista jälleen yleisöäänestys

Joka kolmas epäilee vihreää siirtymää