Mainostoimisto Kurio hyödynsi tekoälyä Kotipizzan kampanjassa

Tekoälyn valjastaminen markkinointiin tuo myös osaltaan lisää työtä ja vaatii uudenlaista osaamista. Se huomattiin Kotipizzan projektissakin. 


Kotipizzan käsityönä tehdyt pizzat piirrettiin tuoreeseen Kotipizzan kampanjaan tekoälyn avulla. Tuttu Tropicana-pizza sai uusia ilmentymiä Midjourney-tekoälyn käsittelyssä. Somekanavissa viime aikoina paljon nähtyä tyyliä mukaillen ihmisille heitettiin haaste: tunnistatko aidon? Ja kaikki luonnollisesti tunnistivat.

 

Tekoälyn kuvittamien pizzojen rinnastaminen aitoihin, käsillä tehtyihin, ei ole vain trendiin tarttumista, vaan strategisen kilpailuedun kommunikointia. Kotipizza työllistää yli 2000 käsityön taitajaa ympäri Suomen.

”Käsityötaidot ovat brändimme ytimessä ja aiheesta rakennetaan viestinnällisiä ulostuloja. Pyrimme jatkuvasti löytämään tuoreita ja mielenkiintoisia tapoja pukea tuota osaamistamme sanoiksi’’, kommentoi Kotipizza Groupin sisältöpäällikkö Tomi Laine mainostoimisto Kurion tiedotteessa 6.10.2022.

’’Tekoälytaiteeseen liittyvä somekeskustelu tarjosi tähän loistavan alustan juuri nyt – kotipizzamaiseen, pilkettä silmäkulmassa -tyyliin.”

Kampanjan suunnitellut luova toimisto Kurio on tehnyt ensimmäiset tekoälytoteutuksensa jo 2016 ja tutkinut Cannes Lionsin kanssa tekoälyn hyödyntämistä maailmanluokan markkinoinnissa vuodesta 2017.

”Jo vuonna 2017 kaikista Cannes Lionsin voittajista 7 % hyödynsi tekoälyä osana kampanjaansa”, toteaa Kurion toimitusjohtaja, tekoälystä väitellyt tohtori Tommi Opas. ”Vaikka prosenttiluku on siitä vain kasvanut, on tekoäly edelleen markkinoijan työkalu, ei korvaaja. Samaan havaintoon päädyin myös taannoin väitöskirjassani.”

Tekoälyn valjastaminen markkinointiin tuo myös osaltaan lisää työtä ja vaatii uudenlaista osaamista. Se huomattiin Kotipizzan projektissakin. 

”Paljon puhuttu prompt engineering eli tekoälylle annettujen syötteiden suunnittelu vaati tässäkin kampanjassa aikaa. Pizzan piti olla tarpeeksi aito, mutta kuitenkin sopivasti tämän hetken irrottelevalle tekoälyestetiikkalle rakentuva”, kommentoi Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori. ”Tuleeko syötesuunnittelusta joskus jopa ammatti? Ken tietää. Mutta sen lisääminen omaan osaamispalettiin on tuskin turha investointi.”

Vuonna 1987 perustettu Kotipizza on Pohjoismaiden suurin pizzaketju ja yksi Suomen tunnetuimmista ravintolabrändeistä. Ketjussa on noin 300 ravintolaa, joita johtaa noin 280 itsenäistä franchising-yrittäjää ympäri Suomen.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Helsingin Sanomat laihduttaa – Laura Saarikoski irtisanoutui

Aikakauslehtien kansista jälleen yleisöäänestys

Joka kolmas epäilee vihreää siirtymää