Fiskars, Fazer ja Valio vahvimmat Suomi-brändit -YouGov

Suomen top 10 lista koostuu vahvoista kotimaisista brändeistä, jotka ovat tuttuja jo aiempien vuosien top-listojen kärjestä. Fiskars on 60 pisteellään Suomen vahvin brändi jo toista vuotta peräkkäin.


 

Tutkimuslaitos YouGov on jälleen tutkinut brändien Suomessa ja kansainvälisesti.

Suomen vahvimmat brändit 2022 ovat tutkimuksen mukaan Fiskars, Fazer ja Valio.

 

Imagoaan eniten parantaneet brändit Suomessa ovat MobilePay, Norwegian ja Polestar.

 

Globaalissa brändivertailussa vahvimpia ovat Samsung, Google ja YouTube.

 

Suomen brändien 10 vahvinta ovat:

 

1.Fiskars

2.Fazer

3.Valio

4.Prisma

5.Iittala

6.Arabia

7.Finnair

8.Yle Areena

9.Paulig

10.Abloy

 

Suomen osalta eniten imagoaan parantaneet brändit ovat:

 

1.MobilePay

2.Norwegian

3.Polestar

4.TUI

5.Disney+

6.Samsung

7.MTV Katsomo

8.Kokkikartano

9.Kia

10.Aito Iskelmä

 

Globaalisti vahvimmat brändit ovat

 

1.Samsung

2.Google

3.YouTube

4.Netflix

5.Shopee

6.WhatsApp

7.Toyota

8.Colgate

9.Mercedes-Benz

10.Lidl

 


YouGov muodostaa vuosittain maailmanlaajuisen ja myös Suomen kattavan imagorankingin käyttämällä kuutta eri imagotekijää.

Listaus on koottu YouGovin BrandIndex-pisteindeksin avulla. Pisteindeksi muodostuu 6 eri imago-osatekijän keskiarvosta: Laatu, Yleinen mielikuva, Vastine rahoille, Suosittelu, Maine ja Asiakastyytyväisyys.

Suomen top 10 lista koostuu vahvoista kotimaisista brändeistä, jotka ovat tuttuja jo aiempien vuosien top-listojen kärjestä. Fiskars on 60 pisteellään Suomen vahvin brändi jo toista vuotta peräkkäin.

Fazer on tänä vuonna toisella sijalla, ja Valio säilyttää kolmossijansa listalla. 

Muutoin top 10 lista on hyvin samankaltainen viime vuoden rankingiin nähden.

 

Nousijat

MobilePay on tämän vuoden suurin nousija 4,5 pisteen nousulla. Vuosien matkustus- ja koronarajoitusten jälkeen suomalaiset matkustavat jälleen ja kaksi matkailuun liittyvää brändiä, Norwegian ja TUI, nousikin top 10 nousijoiden listalle.

 

The Global Best Brands Ranking 2022

Arvioidakseen brändien yleiskuntoa maailmanlaajuisesti, YouGov tarkasteli 38:sta BrandIndex-maasta koottuja tietoja, jotka kattavat Pohjois-Amerikan, Etelä-Amerikan, Euroopan, Afrikan, Aasian ja Australian markkinat, ja muodosti maailmanlaajuisen kärkikymmenikön eri maiden kymmenen kärkeen useimmin päässeistä tuotemerkeistä.

Samsung on YouGovin globaalin rankingin ykkönen ohittaen viime vuoden ykkösen Googlen. Kamppailu ykkössijasta oli kuitenkin tiukka Samsungin saadessa 127 pistettä Googlen 106 pistettä vastaan. YouTube sijoittui kolmanneksi 85 pisteellä ja Netflix neljänneksi 59 pisteellä.

 

Tietoa maailmanlaajuisesta listauksesta

YouGov on käyttänyt pisteindeksiä listauksen kokoamiseen. Pisteindeksi muodostuu 6 eri imago-osatekijän keskiarvosta: Laatu, Yleinen mielikuva, Vastine rahoille, Suosittelu, Maine ja Asiakastyytyväisyys, jotka yhdessä antavat yleiskuvan brändin yleiskunnosta.

Suomessa BrandIndex vertailee yli 350 eri brändiä. YouGov BrandIndex haastattelee joka päivä sataa koko väestöä edustavaa henkilöä, ja kysyy heiltä heidän asenteistaan eri tuotemerkkejä kohtaan.

Data on ajalta 27.09.2021 - 27.09.2022.

Arvioidakseen brändien yleiskuntoa maailmanlaajuisesti, YouGov tarkasteli 38:sta BrandIndex-maasta koottuja tietoja, jotka kattavat Pohjois-Amerikan, Etelä-Amerikan, Euroopan, Afrikan, Aasian ja Australian markkinat, ja muodosti maailmanlaajuisen kärkikymmenikön eri maiden kymmenen kärkeen useimmin päässeistä tuotemerkeistä. Olemme jakaneet merkeille 1-10 pistettä kutakin maata kohden, jossa merkki pääsi listan kärkikymmenikköön (ensimmäisestä sijasta saa 10 pistettä, kymmenennestä 1 pisteen).

 

YouGov Finland OY kertoi asiasta tiedotteessaan 16.11.2022.

 




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Helsingin Sanomat laihduttaa – Laura Saarikoski irtisanoutui

Aikakauslehtien kansista jälleen yleisöäänestys

Joka kolmas epäilee vihreää siirtymää