YouGov muodostaa
vuosittain maailmanlaajuisen ja myös Suomen kattavan imagorankingin
käyttämällä kuutta eri imagotekijää.
Listaus on koottu YouGovin
BrandIndex-pisteindeksin avulla. Pisteindeksi muodostuu 6 eri
imago-osatekijän keskiarvosta: Laatu, Yleinen mielikuva, Vastine
rahoille, Suosittelu, Maine ja Asiakastyytyväisyys.
Suomen top 10 lista
koostuu vahvoista kotimaisista brändeistä, jotka ovat tuttuja jo aiempien
vuosien top-listojen kärjestä. Fiskars on 60 pisteellään Suomen vahvin
brändi jo toista vuotta peräkkäin.
Fazer on tänä vuonna
toisella sijalla, ja Valio säilyttää kolmossijansa listalla.
Muutoin top 10 lista on
hyvin samankaltainen viime vuoden rankingiin nähden.
Nousijat
MobilePay on tämän
vuoden suurin nousija 4,5 pisteen nousulla. Vuosien matkustus- ja
koronarajoitusten jälkeen suomalaiset matkustavat jälleen ja kaksi
matkailuun liittyvää brändiä, Norwegian ja TUI, nousikin top 10
nousijoiden listalle.
The Global Best Brands Ranking 2022
Arvioidakseen brändien
yleiskuntoa maailmanlaajuisesti, YouGov tarkasteli 38:sta
BrandIndex-maasta koottuja tietoja, jotka kattavat Pohjois-Amerikan,
Etelä-Amerikan, Euroopan, Afrikan, Aasian ja Australian markkinat, ja
muodosti maailmanlaajuisen kärkikymmenikön eri maiden kymmenen kärkeen
useimmin päässeistä tuotemerkeistä.
Samsung on YouGovin globaalin
rankingin ykkönen ohittaen viime vuoden ykkösen Googlen. Kamppailu
ykkössijasta oli kuitenkin tiukka Samsungin saadessa 127 pistettä Googlen
106 pistettä vastaan. YouTube sijoittui kolmanneksi 85 pisteellä ja
Netflix neljänneksi 59 pisteellä.
Tietoa maailmanlaajuisesta listauksesta
YouGov on käyttänyt
pisteindeksiä listauksen kokoamiseen. Pisteindeksi muodostuu 6 eri
imago-osatekijän keskiarvosta: Laatu, Yleinen mielikuva, Vastine
rahoille, Suosittelu, Maine ja Asiakastyytyväisyys, jotka yhdessä antavat
yleiskuvan brändin yleiskunnosta.
Suomessa BrandIndex
vertailee yli 350 eri brändiä. YouGov BrandIndex haastattelee joka päivä
sataa koko väestöä edustavaa henkilöä, ja kysyy heiltä heidän
asenteistaan eri tuotemerkkejä kohtaan.
Data on ajalta
27.09.2021 - 27.09.2022.
Arvioidakseen brändien
yleiskuntoa maailmanlaajuisesti, YouGov tarkasteli 38:sta
BrandIndex-maasta koottuja tietoja, jotka kattavat Pohjois-Amerikan,
Etelä-Amerikan, Euroopan, Afrikan, Aasian ja Australian markkinat, ja
muodosti maailmanlaajuisen kärkikymmenikön eri maiden kymmenen kärkeen
useimmin päässeistä tuotemerkeistä. Olemme jakaneet merkeille 1-10
pistettä kutakin maata kohden, jossa merkki pääsi listan
kärkikymmenikköön (ensimmäisestä sijasta saa 10 pistettä, kymmenennestä 1
pisteen).
|
Kommentit
Lähetä kommentti