Nokia-puhelimet järjesti näyttelyn e-jäteongelmasta

Näyttelyn tarkoituksena on auttaa ihmisiä visualisoimaan ongelmia, joita e-jäte voi aiheuttaa. Kuva: HMD Global


 

Nokia-puhelimet järjesti the Unnatural Museum of History -näyttelyn, jonka teokset olivat tehty e-jätteestä.

Suomalainen HMD Global, Nokia-puhelinten koti, järjesti Lontoossa keskiviikkona 9. marraskuuta näyttelyn, joka tavoitteena oli lisätä näkyvyyttä kasvavaan globaaliin e-jäteongelmaan**. Näyttelyn teokset olivat saaneet inspiraationsa viimeisimmistä e-jätteen tutkimustuloksista. Näyttelyssä kerättiin myös vierailijoiden vanhoja puhelimia kierrätykseen.

HMD Globalin uusimman*, Iso-Britanniassa toteutetun ja puhelinten käyttöä koskevan tutkimuksen tuloksista selvisi, että kaksi kolmesta vastaajasta ovat vaihtaneet yhä toimivan puhelimensa uuteen laitteeseen uusimpien ominaisuuksien houkuttelemana. Yli puolella vastaajista oli myös kotona vähintään kaksi käytöstä poistunutta puhelinta. 48 prosenttia vastaajista säilytti vanhoja puhelimiaan hätätilanteita varten, mutta toiset 47 prosenttia vastaajista kertoi, että eivät yksinkertaisesti tiedä, miten vanhat laitteet tulisi kierrättää.

Museo juhlistaa uuden Nokian puhelimien ja tablettien tilauspalvelu Circularin lanseerausta Isossa-Britanniassa, joka palkitsee käyttäjiä siitä, mitä pidempään he pitävät laitettaan käytössä. Palvelu ottaa myös täyden vastuun laitteen koko elinkaaresta ja auttaa pitämään laitteet poissa kaatopaikalta.

Mitä pidempään pidät puhelintasi käytössä, sitä parempi se on planeetalle. Circularin kautta niille, jotka pitävät laitteensa pidempään, annetaan "siemeniä" erilaisten kestävän kehityksen tavoitteiden edistämiseen ja hyväntekeväisyyteen käytettäväksi. Tilauksessa olleet, yhä toimivat laitteet otetaan uudestaan käyttöön. Muussa tapauksessa laitteille annetaan toinen elämä kierrättämisen ja kunnostamisen kautta, tai ne lahjoitetaan apua tarvitseville. Kierrättämisen kautta laitteiden kaikki mahdolliset osat hyödynnetään uusien laitteiden valmistuksessa.

"Älypuhelimet muodostavat 12 prosenttia globaalista e-jätteestä. Me haluamme muuttaa sen. Antamalla Nokia-laitteille pidemmän eliniän ja varmistamalla, että käytön jälkeen ne kierrätetään, voimme auttaa pitämään laitteet poissa kaatopaikalta. Meille on tärkeää, että palkitsemme asiakkaitamme, joilla yhtyvät arvoihimme, joten Circular kannustaa käyttäjiä pitämään puhelimia käytössä pidempään”, Lars Silberbauer, HMD Globalin markkinointijohtaja kommentoi.

 

Circular-tilauspalvelu on tällä hetkellä käynnissä Iso-Britanniassa ja Saksassa.

Lue lisää Circularista, vallankumouksellisesta uudesta tilauspalvelusta Nokian puhelimille ja tableteille, täältä

Muita tutkimuksessa* ilmenneitä tuloksia:

  • Iso-Britannialaisilla on kotonaan keskimäärin 3–4 laturia
  • Neljännes (26 %) kadottaa puhelimensa kahdesti vuodessa
  • Ihmiset pudottavat puhelimensa keskimäärin kaksi kertaa viikossa
  • Yli kaksi viidestä (44 %) rikkoo puhelimensa näytön vähintään kerran vuodessa

 

* Censuswiden Iso-Britanniassa teettämä kysely, johon vastasi 2 042 aikuista matkapuhelimen omistajaa. Kysely toteutettiin 13.-16.10.2022.

** WEEE-foorumin mukaan: https://weee-forum.org/ws_news/of-16-billion-mobile-phones-possessed-worldwide-5-3-billion-will-become-waste-in-2022/

HMD Global kertoi asiasta tiedotteessa 17.11.2022.


Yli puolella englantilaisista vastaajista oli kotona lojumassa vähintään kaksi puhelinta, ja heistä 47 prosenttia ei tiennyt, kuinka vanhan laitteen voisi kierrättää. Kuva: HMD Global


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Helsingin Sanomat laihduttaa – Laura Saarikoski irtisanoutui

Aikakauslehtien kansista jälleen yleisöäänestys

Joka kolmas epäilee vihreää siirtymää