Asiakasmedia on lukijoilleen tärkeä sitouttaja -tutkimus
Asiakaslehti tuo
yritystä lähemmäs, inspiroi, muistuttaa asiakkuudesta ja kertoo siitä, että
asiakasta arvostetaan. Peräti 97 prosenttia lukee lehden printissä.
Aikakausmedia tutki yhdessä JHelske Researchin kanssa seitsemän eri
yrityksen asiakkaiden suhtautumista yrityksen julkaisemaan asiakasmediaan.
Tutkimuksiin vastasi yli 5 000 asiakasta.
Tutkimuksen perusteella lukijat ovat erittäin sitoutuneita asiakaslehtiin,
sillä 70 prosenttia lukee jokaisen numeron ja 80 prosenttia vähintään joka
toisen. Kun uusi numero ilmestyy, se käydään läpi tarkkaan. Lehdestä kuullaan
uusista tuotteista ja palveluista, sen parissa viihdytään ja siitä saadaan
sellaista tietoa, mitä ei välttämättä saisi mistään muualta. Peräti 84
prosenttia kertoo lehden vaikuttaneen myönteisesti mielikuvaan sitä
julkaisevasta yrityksestä.
– Valtaosan mielestä lehti on tärkeä asiakasetu, ja laadukasta maksutonta
sisältöä arvostetaan. Tutkimuksen mukaan lehti tuo yritystä lähemmäs, inspiroi,
muistuttaa asiakkuudesta ja kertoo siitä, että yritys arvostaa asiakasta, sanoo
Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo.
Tutkimuksessa mukana olleet lehdet ovat kuluttaja-asiakkaille suunnattuja
maksuttomia julkaisuja, jotka ilmestyvät 2–6 kertaa vuodessa. Valtaosan
mielestä lehden ilmestymistiheys on sopiva, mutta harvemmin julkaistavien lehtien
asiakkaat toivoisivat useampia numeroita.
Printiltä vaaditaan entistä laadukkaampaa sisältöä
Peräti 97 prosenttia vastanneista lukee lehden printissä. Painetusta
lehdestä pidetään, sillä se on konkreettinen muistutus yrityksen
olemassaolosta. Monelle asiakasmedia saattaa olla ainoa lehti, joka tulee
painettuna kotiin.
– Printtituotteilta vaaditaan nykyään entistä laadukkaampaa sisältöä. Painettua
lehteä arvostetaan, ja myös asiakaslehdissä painopiste siirtyy koko ajan
entistä enemmän laadukkaaseen journalismiin tiedottamisen sijaan, Itävuo sanoo.
Vaikka hyvä journalismi on lukijoille tärkeää, asiakasmedia saa olla myös
näkyvästi kaupallinen.
– Monelle uutuuksien ja tarjousten esiintuominen on tärkeä osa lukukokemusta,
eikä kaupallisuutta tarvitse pelätä. Lukijoita kiinnostavat myös tarinat
yrityksen ihmisistä, toiminnasta ja arvoista, ja moni kertoo lehden
monipuolistaneen heidän mielikuvaansa julkaisijasta.
Tutkimuksen perusteella printtilehti on mieluisin tapa vastaanottaa tietoa
yrityksestä kaikissa ikäryhmissä. Digikanavista uutiskirje on suosituin, ja
digilehden lukijoille jopa yhtä toivottu tapa kuin painettu lehti. Yhden
numeron keskimääräinen lukuaika on 29 minuuttia. Lukuaika kasvaa lukijan iän
myötä, ja printtilehteä luetaan digiä pidempään.
Lehdessä olevat jutut houkuttavat lukemaan, kun ne ovat ajankohtaisia, niissä
on uutta tietoa tai ne ovat itselle tai läheiselle tärkeistä aiheista.
Lukuintoa lisäävät myös juttujen uudet näkökulmat, tunnetut tai kiinnostavat
henkilöt ja houkutteleva kuva tai ulkoasu.
Suomessa asiakaslehdet ovat suurimpia aikakauslehtiä, ja Kansallisen
Mediatutkimuksen (KMT 2022) mukaan kymmenestä luetuimmasta printtilehdestä
neljä on asiakaslehtiä. KMT:ssä mukana olleet viisi asiakasmediaa tavoittavat
eri kanavissaan kaksi kolmesta suomalaisesta eli 2,85 miljoonaa yli
15-vuotiasta.
Katso tutkimusraportti täältä
ASSI-tutkimus 2022:
- Tutkimuksen toteuttaja: JHelske Research Oy
- Tutkimuksen tilaaja: Aikakausmedia ry
- Tutkitut asiakasmediat: Avainapteekit (Avainapteekit Oy), Etiketti/Etiketten (Alko), Helen (Helen Oy), Sisustamo (Vepsäläinen), Terve Metsä (Stora Enso), Uniikki (Yliopiston Apteekki) ja Vinkkari (Braleva Kiinteistöpalvelut Oy)
- Tutkimuksiin vastasi yhteensä 5 117 asiakasta.
- Tutkimukset toteutettiin kesä–joulukuussa 2022.
- Tutkimustapana oli nettikysely kunkin yrityksen asiakkaille.
Aikakauslehtialaa edustava Aikakausmedia kertoi asiasta tiedotteessaan 24.1.2023.
Kommentit
Lähetä kommentti