Suomen ruokakauppa poikkeuksellisen keskittynyttä

Kauppalehden 31.1.2023 julkaiseman ADA Insightsin taulukon mukaan Suomen ruokaupan keskittyneisyys on kansainvälisesti vertailtuna alan huippua. Kuva: Kesko

 


 

Suomen ruokakauppa on poikkeuksellisen keskittynyttä, kun K- ja S-ryhmän yhteinen markkinaosuus ruokakaupassa on noin 83 prosenttia.

 

Kauppalehden 31.1.2023 julkaiseman ADA Insightsin taulukon mukaan Suomen ruokaupan keskittyneisyys on kansainvälisesti vertailtuna alan huippua. Muita keskittyneen ruokakaupan maita ovat muun muassa Uusi-Seelanti, jossa kaksi suurinta peluria hallitsee 79,0 prosenttia markkinoista. Norjassa kahden suurimman yrityksen yhteenlaskettu osuus on 73,7 prosenttia, Itävallassa 69,6 prosenttia ja Ruotsissa 65,9 prosenttia.

 

Alhaista ruokakaupan keskittyneisyys on Yhdysvalloissa, jossa kaksi suurinta hallitsee yhteensä 26,8 prosenttia markkinoista. Italiassa kahden suurimman yhteenlaskettu markkinaosuus on 29,5 prosenttia ja Espanjassa 35,0 prosenttia.

 

Kauppalehden analyysin mukaan viinien mahdollinen myynti ruokakauppaan voisi entisestään vahvistaa kahden suurimman ryhmittymän asemaa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Helsingin Sanomat laihduttaa – Laura Saarikoski irtisanoutui

Aikakauslehtien kansista jälleen yleisöäänestys

Joka kolmas epäilee vihreää siirtymää