Nyt haetaan Marimekkoa, polkupyöriä ja pihakalusteita -Tori.fi

Kevään koittaessa suomalaiset alkavat etsiä käytettyjä polkupyöriä, pihakalusteita ja ruohonleikkureita.


 

Suomalaiset ovat siirtyneet kivijalkaliikkeistä lujasti kalusteiden, lastentarvikkeiden ja ulkoiluvälineiden verkkokauppaan. Viime vuonna Tori-palvelussa käytiin kauppaa edelleen yhtä paljon kuin kuumimpana koronavuonna 2020, jolloin kaupankäynti Torissa kasvoi 32 prosenttia. Lastenvaatteiden- ja tarvikkeiden kauppa Torissa on nouseva trendi, joka kasvoi viime vuonna 5 prosenttia edellisvuodesta. Kevään koittaessa suomalaiset alkavat etsiä käytettyjä polkupyöriä, pihakalusteita ja ruohonleikkureita.

Suomalaiset asioivat Torissa viime vuonna yhtä paljon kuin koronakriisin alussa vuonna 2020. Koronakriisin aika nosti vertaiskaupan suosiota entistäkin suuremmaksi. Silloin Toria käytettiin 431 miljoonaa kertaa, eli 32 prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna 2019.

Viime vuonna suomalaiset kävivät Torissa yhteensä 425 miljoonaa kertaa. Keskimääräinen suomalainen siis vieraili sivustolla 76 kertaa. Tämä tarkoittaa yhtä vierailua päivässä vajaan viiden päivän välein.

Käytetyn tavaran vertaiskauppa kasvaa, vaikka shoppailu ja verkko-ostokset vähenevät. Viime vuonna suomalaiset ostivat ylipäätään 3 prosenttia vähemmän tavaroita kuin aikaisemmin. Verkkokauppa väheni 6 prosenttia. Torissa myyntimäärät pysyvät kuitenkin ennallaan, eli käytetyn tavaran verkko-ostamisen osuus kaikesta kaupankäynnistä kasvaa.

– Suomalaiset ovat siirtyneet käytetyn tavaran verkkokauppaan jäädäkseen. Harva käy vaikkapa huonekalu- tai elektroniikkaliikkeessä etsimässä uutta tavaraa edes kerran kuussa, mutta saattaa hakea samoja tuotteita käytettynä verkosta viikoittain, Torin kehitysjohtaja Jenni Tuomisto sanoo tiedotteessa 20.4.2023.

– Torittajat tienasivat myynnillään yhteensä 740 miljoonaa euroa vuonna 2022. Yhteensä suomalaiset jättivät Torissa 14,4 miljoonaa ilmoitusta, eli 2,6 ilmoitusta henkeä kohden. Näistä 33 prosenttia realisoitui kaupoiksi. Torittajat myivät siis 4,8 miljoonaa tavaraa koko vuonna. Keskimäärin kauppoja solmittiin 13 000 päivässä, Tuomisto kertoo.

Esimerkiksi huonekaluja ja sisustustavaroita ihmiset ostivat viime vuonna Torista yhteensä 930 000 kappaletta.

Käytettyjen lastenvaatteiden kauppa trendaa

Nouseva trendi on käytettyjen lastenvaatteiden- ja tarvikkeiden vertaiskauppa, joka kasvoi viime vuonna 5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Yhteensä suomalaiset ostivat Torista 949 000 lastenvaatetta tai -tarvikkeita.

– Torittajat kävivät lastenvaatteiden ja -tarvikkeiden kauppaa viime vuonna 22,7 miljoonan euron edestä. Keskimäärin myyjä tienasi 62 euroa. Aktiivisilla ilmoittajilla tienestit ovat paljon suurempiakin. Keskimääräinen lastentarvikkeen myyntihinta on 24,24 euroa. Eli vain 3 tavaraa keskimääräisellä hinnalla myymällä voi tienata keskimääräistä enemmän, Tuomisto kommentoi.

Olennaista vertaiskaupassa on tienaamisen ohella säästäminen. Koska lasten kanssa vaatteissa tarvittava koko kasvaa jatkuvasti ja sekä vaatteet että tavarat kuluvat nopeasti, kaiken uutena ostaminen olisi monelle perheelle hyvin merkittävä kulu. Siksi vertaiskaupan rooli on erityisen suuri lapsiperheissä.

– Lastenvaatteiden kaupassa korostuu brändiuskollisuus. Lastenvaatteiden ja kenkien haetuimpia sanoja olivat Metsola, Gugguu ja Newbie. Myös aikuisten vaatteissa ja sisustustarvikkeissa korostuvaa Marimekkoa haettiin paljon, Tuomisto kertoo.

Lastenvaatebrändit Metsola, Gugguu ja Marimekko ovat kotimaisia. Newbie on ruotsalainen. Eri tuoteryhmistä eniten lapsille etsitään isompia vaatepaketteja, lastenrattaita ja erilaisia leluja, kuten Legoja ja keppihevosia.

Etsityimpien erikoisuus on lumilinko

Torin suosituimmat hakusanat olivat viime vuonna Marimekko, sohva ja lipasto. Moni haluaa Torista koko kaluston, eikä vain yksittäistä tuotetta. Kun torittajat esimerkiksi hakevat kaikista tavaroista toiseksi eniten sohvia, he vastaavasti hakevat sohvapöytiä yhdeksänneksi eniten.

– Torittajat etsivät kestäviä, laadukkaita ja arvonsa säilyttäviä käytettyjä tavaroita. Tällaisia kiertotalouteen sopivia tavaroita ovat muun muassa isot huonekalut ja kotimaiset laatubrändit. Tällaisia tuotteita ei yleensä ole fiksuinta ostaa suoraan uutena, vaan kannattaa katsoa ensin Torista, Tuomisto toteaa.

Torin 10 haetuimmasta sanasta 7 on huonekaluja, ja niistä kolme erilaisia pöytiä. Kaksi on brändejä: Marimekkoa etsitään eniten ja Artekia viidenneksi eniten.

– Seitsemänneksi haetuin tuote erottuu joukosta – se on lumilinko, Tuomisto kertoo.

Vuoden 2022 10 käytetyintä hakusanaa olivat järjestyksessä Marimekko, sohva, lipasto, ruokapöytä, Artek, matto, nojatuoli, lumilinko, sohvapöytä ja pöytä.

Pian haetaan polkupyöriä ja pihakalusteita

Keväällä suomalaiset alkavat kaivata polkupyöriä, pihakalusteita ja ruohonleikkureita. Viime vuonna näiden hakumäärät nousivat sadoilla prosenteilla maaliskuun alusta toukokuun loppuun.

– Hankien sulaessa suomalaiset suuntaavat pyöräteille ja parvekkeille. Viime vuoden maaliskuun alussa torittajat tekivät noin 2000 hakua viikossa hakusanalla polkupyörä. Toukokuun viimeisellä viikolla polkupyöriä etsittiin 48 000 kertaa. Hakumäärä kasvoi 800 prosenttia, kun kevätsäät koittivat, Tuomisto kommentoi.

Erityisen paljon polkupyöräilevät torittajat etsivät Jopoja. Viime vuoden toukokuussa niitä haettiin 22 000 kertaa viikossa. Osuus on liki yhtä suuri kuin pelkän pyörä-sanan hakumäärä 28 500.

– Halutuimmat tuotteet voidaan myydä minuuteissa, sillä Torissa on keskimäärin yhdeksän ostajaehdokasta yhtä tuotetta kohden. Suomalaiset kaipaavat polkupyöriä pian taas enemmän kuin koko vuonna. Jos varastossa lojuu käyttämätön Jopo, nyt on oikea aika laittaa se myyntiin, Tuomisto toteaa.

Torissa on nyt vahva tunnistautuminen

Tori tarjoaa nyt torittajille mahdollisuuteen vahvaan tunnistautumiseen. Se tapahtuu käyttäjätilin kautta joko pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Vahvasti tunnistautunut käyttäjä saa profiiliinsa “Tunnistettu henkilö” -merkin.

Vahvasti tunnistautumalla henkilö lisää kaupanteon turvallisuutta. Tori ei koskaan pyydä tunnistautumista sähköpostitse tai muiden ulkopuolisten sovellusten kautta eikä Tori koskaan lähetä sähköpostitse linkkejä koskien tunnistautumista.

Autokaupan hakutoiminto uudistui

Torin Autot-autokaupan hakutoiminto on uudistunut siten, että haun pystyy nyt rajaamaan muihin kuin henkilöautoihin. Moottoripyörät, mopot, mopoautot, mönkijät ja moottorikelkat löytyvät nyt Motot-kategorian sisältä. Tällä hetkellä Motot-kategoriassa on noin 11 000 ilmoitusta. Autoilmoituksia on noin 65 000.

– Aiempaa selkeämpi kategorisointi palvelee tarkempia tarpeita. Esimerkiksi moottoripyöräilijöitä ja moottoriurheilun harrastajia, Tuomisto päättää.

Torin 10 suosituinta hakusanaa 2022:


1. Marimekko
2. Sohva
3. Lipasto
4. Ruokapöytä
5. Artek
6. Matto
7. Nojatuoli
8. Lumilinko
9. Sohvapöytä
10. Pöytä

Tori on suomalaisen vertaiskaupan keskus sekä yksi maan käytetyimmistä verkkosivustoista ja siksi merkittävä osa kotimaista kiertotaloutta. Se on Suomen suurin kauppapaikka. Palvelussa vierailee kuukausittain keskimäärin yli 3 miljoonaa eri kävijää. Vuonna 2022 sivustolla vierailtiin yhteensä 425 miljoonaa kertaa ja Toriin ladattiin 14,4 miljoonaa ilmoitusta. Torissa ilmoittaminen on ilmaista. Tori on osa Schibsted-konsernia, johon kuuluvat myös Oikotie ja Rakentaja.fi.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Helsingin Sanomat laihduttaa – Laura Saarikoski irtisanoutui

Aikakauslehtien kansista jälleen yleisöäänestys

Joka kolmas epäilee vihreää siirtymää