Kuluttajat epäilevät yritysten ympäristöväitteitä

Vain yksi viidestä kuluttajasta luottaa yritysten ympäristöväitteisiin. Yhtenä syynä on yleistynyt viherpesu.


 

Vain yksi viidestä kuluttajasta luottaa yritysten ympäristöväitteisiin. Yhtenä syynä on yleistynyt viherpesu. EU-komissio julkaisi maaliskuussa viherväittämiä koskevan direktiiviehdotuksen kitkeäkseen harhaanjohtavaa markkinointia. SuomiAreenassa keskusteltiin, riittävätkö nykyiset toimet ja mitä viherpesulle on tehtävissä.

 

Mainonnan ympäristöväitteet eivät herätä kuluttajissa luottamusta. Joutsenmerkin pohjoismaisen kuluttajatutkimuksen mukaan vain viidesosa luottaa markkinoinnissa esitettyihin ympäristöväittämiin. Tulosta tukevat Euroopan komission ja Suomen ympäristökeskuksen selvitykset, joissa jopa puolet tutkituista väitteistä todettiin puutteellisiksi.  

– Kuluttajien luottamus heille esitettyyn ympäristötietoon on hälyttävän alhainen. Harhaanjohtavat, puutteelliset tai liian yksinkertaistetut väittämät voivat syödä myös luotettavan tiedon ja huolellisesti viestivien yritysten uskottavuutta kuluttajien silmissä, Ympäristömerkintä Suomen toimitusjohtaja Riikka Holopainen sanoo.

Viherpesun kitkemiseksi Euroopan komissio on julkaissut markkinoinnin viherväitteitä koskevan direktiiviehdotuksen. Siinä linjataan, että ympäristöväittämien on perustuttava tieteelliseen näyttöön ja niissä on huomioitava tuotteiden koko elinkaaren keskeiset ympäristövaikutukset. Lisäksi väitteiden tulee olla kolmannen osapuolen todentamia.

 

Sertifikaatit suurennuslasin alla

Harhaanjohtavan markkinoinnin lisäksi direktiivillä halutaan rajoittaa hatarasti perusteltujen sertifikaattien käyttöä. Uusien ympäristömerkkien tulisi olla tavoitteiltaan aiempaa kunnianhimoisempia ja ne vaatisivat viranomaisten ennakkohyväksynnän.

Ympäristöministeriö pitää direktiiviehdotusta Suomen näkökulmasta tervetulleena. Suomen vaikuttamistyössä on korostettu, että direktiivissä tulee huomioida käytössä olevat luotettavat ISO 14024 -standardin mukaiset tyypin 1 ympäristömerkit kuten Joutsenmerkki ja EU-ympäristömerkki. Merkkien elinkaaripohjaiset kriteerit kehitetään läpinäkyvästi ja niitä hallinnoi riippumaton kolmas osapuoli.

– On erittäin positiivista, että viherväitteille ja ympäristömerkeille asetetaan selvät pelisäännöt. Joutsenmerkki on tyypin 1 ympäristömerkki, joka noudattaa jo kaikkia ehdotuksen perusperiaatteita. Pidämmekin tärkeänä, että Joutsenmerkki ja EU-ympäristömerkki asetetaan direktiiviä kehitettäessä samalle viivalle, Holopainen jatkaa.

 

Stoppi viherpesulle

Direktiiviehdotuksen riittävyydestä ja viherpesun kitkemisestä keskusteltiin myös SuomiAreenassa. Ympäristömerkintä Suomen, Kuluttajaliiton ja WWF:n järjestämässä paneelissa keskustelijoina olivat Hasan & Partnersin toimitusjohtaja ja yksi Viherpesuopas-kirjan kirjoittajista Riku Vassinen, IVALO.COMin vastuullisuusjohtaja Outi Pyy ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston ryhmäpäällikkö Riikka Rosendahl. Keskustelun juonsi toimittaja Bettina Sågbom.

 

Lähde: Ympäristömerkintä 27.6.2023


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Helsingin Sanomat laihduttaa – Laura Saarikoski irtisanoutui

Aikakauslehtien kansista jälleen yleisöäänestys

Joka kolmas epäilee vihreää siirtymää