Muotiteollisuudella edessään epävarma vuosi

On tärkeää muistaa, että toimiala on monimuotoinen ja menestyjiä löytyy, esimerkiksi ulkoiluvaatteiden kysyntä on vahvaa ulkoilutrendin ansiosta. Niche-toimijoilla, joilla on vahva brändi ja houkutteleva asiakastarjonta, on edelleen mahdollisuus menestyä. Siksi brändimarkkinointi nousee kuluvana vuonna entistä tärkeämmäksi, sanoo Tuomas Kahri, McKinseyn Helsingin toimiston osakas.


 

Muotiteollisuus jatkaa kamppailuaan taloudellisten vaikeuksien keskellä, ja nyt alaa uhkaavat hinnankorotukset ja entistä suuremmat panostukset markkinointiin. Tämä käy ilmi Business of Fashionin ja McKinseyn julkaisemasta vuosittaisesta "The State of Fashion" -raportista.

Viime vuosina globaalia muotiteollisuutta on leimannut epävakaus. Vuonna 2023 vahva pandemian jälkeinen elpyminen pysähtyi ja kasvu hidastui. Raportin mukaan kolme neljästä alan johtajasta näkee alan näkymät vuonna 2024 joko samana tai huonompana kuin vuonna 2023.

Muotiteollisuuden kasvun odotetaan hidastuvan edelleen sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa. Myös luksussegmentti, joka on aiemmin menestynyt hyvin, tulee kärsimään alan tilanteesta. Seitsemän kymmenestä johtajasta suunnittelee nyt hinnankorotuksia vastauksena haasteisiin. Vaikka monet muotialan yritykset kohtaavat vaikeuksia, tilanne ei ole yksiselitteinen: 

"On tärkeää muistaa, että toimiala on monimuotoinen ja menestyjiä löytyy, esimerkiksi ulkoiluvaatteiden kysyntä on vahvaa ulkoilutrendin ansiosta. Niche-toimijoilla, joilla on vahva brändi ja houkutteleva asiakastarjonta, on edelleen mahdollisuus menestyä. Siksi brändimarkkinointi nousee kuluvana vuonna entistä tärkeämmäksi. Lisäksi investoinnit generatiiviseen tekoälyyn markkinoinnissa, suunnittelussa ja tuotekehityksessä tulevat lisääntymään”, sanoo Tuomas Kahri, McKinseyn Helsingin toimiston osakas.

Kestävän kehityksen haasteita 

Muotiteollisuutta on moitittu pitkään hitaasta siirtymisestä kestävään kehitykseen. Lisäksi selkeiden standardien puute on vaikeuttanut sekä yritysten että kuluttajien käsitystä siitä, mikä voidaan katsoa kestäväksi. Erityisesti EU:ssa odotetaan uusia säädöksiä, jotka kiristävät vaatimuksia koko arvoketjulle, aina tuotesuunnittelusta valmistukseen ja markkinointiin: 

”Muotialan yritysten on yhteisvoimin ratkaistava nämä ongelmat ja luotava selkeät standardit, jotka auttavat kuluttajia tekemään tietoisempia ostopäätöksiä”, korostaa Kahri.

Odotettavissa ”bullwhip” -ilmiö

Häiriöt toimitusketjuissa näyttävät lisääntyvän vuonna 2024. Kulutuskysynnän muutokset ovat luoneet ”bullwhip”-ilmiön, jonka myötä markkinoiden volatiliteetti heijastuu arvaamattomasti toimitusketjuihin. Tämä puolestaan saattaa johtaa tuotannon supistumiseen, henkilöstövähennyksiin ja investointien viivästymiseen. Vastatakseen haasteisiin tavarantoimittajien ja jälleenmyyjien on kehitettävä yhteistyötään:

”Toimitusketjujen häiriöt vaikuttavat kaikkiin osapuoliin, vaikkakin eri mittakaavassa. Kyseessä on ongelma, joka vaatii yhteisiä ratkaisuja. On selvää, että ne toimijat, jotka panostavat läpinäkyvyyteen ja strategisiin kumppanuuksiin, menestyvät paremmin”, sanoo Kahri.

"The State of Fashion 2024" käsittelee kymmentä teemaa, joiden odotetaan vaikuttavan muotialaan vuonna 2024. Raportti on luettavissa kokonaisuudessaan McKinseyn nettisivuilla.


 

Lähde: McKinsey & Co Finland 20.3.2024


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Helsingin Sanomat laihduttaa – Laura Saarikoski irtisanoutui

Aikakauslehtien kansista jälleen yleisöäänestys

Joka kolmas epäilee vihreää siirtymää