McDonald’s esitteli Big Mac -mainoskampanjan

Hampurilaisvalikko on tuttu lukemattomien nettisivujen ja applikaatioiden yläkulmasta. Monilta on voinut jäädä huomaamatta, että kolmen vaakaviivan muodostama ikoni mukailee täsmälleen maailman tunnetuiman hampurilaisen, Big Macin, ulkonäköä.


 

Uusi teoria väittää, että suuresta osasta maailman nettisivuja löytyvä kolmen viivan valikko on todellisuudessa Big Mac.

Hampurilaisvalikko on tuttu lukemattomien nettisivujen ja applikaatioiden yläkulmasta. Monilta on voinut jäädä huomaamatta, että kolmen vaakaviivan muodostama ikoni mukailee täsmälleen maailman tunnetuiman hampurilaisen, Big Macin, ulkonäköä.

Tutkijakolmikko haluaa nyt yhdessä Mäkkärin kanssa todistaa, että yhdysvaltalaisgraafikko Norm Coxin vuonna 1981 suunnittelema valikko on todellisuudessa kaikille tuttu Big Mac.

Dokumentti pureutuu ”salaliiton” taustoihin

Mäkkäri spekuloi asioiden yhdennäköisyyttä salaliittoteoriaan perustuvalla humoristisella dokumenttielokuvalla. Elokuvan pääosassa on salaliiton paljastamiseen palavasti suhtautuva Kaitsu. Hän matkustaa hampurilaisvalikon synnyinsijoille Yhdysvaltoihin etsimään ikonin suunnitellutta Norm Coxia ja selvittämään Big Mac -hampurilaisen ja valikon taustalla olevaa kytköstä.

Kuten hampurilaisvalikosta, myös Big Macista on vuosien varrella muodostunut todellinen ikoni, jota myydään yli sadassa maassa. Big Mac -hampurilaisen vaikutusvoimaa kuvaa muun muassa The Economist -talouslehden luoma Big Mac-indeksi, jolla mitataan eri maiden hintatasoa ja seurataan koko maailman taloutta. Suomeen hampurilaisten ikisuosikki rantautui Suomen ensimmäisen McDonald’s-ravintolan avaamisen myötä vuonna 1984.

Ilmiantajille ilmainen Big Mac

Mäkkäri kehottaa kuluttajia etsimään eri puolilta internetiä sivustoja, joista löytyy hampurilaisvalikko. Kun kuluttaja syöttää sivuston url-osoitteet Mäkkärin appiin, hakee kampanjasivu osoitteen avulla sivustosta kuvan. Mikäli sivustolla on hampurilaisvalikko, eikä kyseistä sivustoa ole aiemmin ”löydetty” kenenkään muun toimesta, aktivoidaan käyttäjälle ilmainen Big Mac -mobiilietu. Big Mac -hampurilaisia jaetaan kampanjan aikana yhteensä enintään 10 000 kappaletta.

”Halusimme luoda kampanjan, joka puhuttelee tärkeintä yleisöämme eli Mäkkärin faneja. Koko idea on lähtöisin rakkaudesta Mäkkärin ikonisinta tuotetta, Big Macia, kohtaan. Kun kuulin teorian siitä, että kolmen viivan hampurilaisvalikko on oikeasti Big Mac, aloin nähdä kolmea viivaa eli Big Maceja kaikkialla!”, McDonald’sin Head of Marketing Mats Nyström sanoo.

Salaliittoa paljastavan Kaitsun matkaa voi seurata hänen sometileillään sekä Mäkkärin TikTokissa. Dokumentti hänen matkastaan on nähtävissä Youtubessa: https://youtu.be/lYlyB0j6DzQ

Instagram: bigmactheory
TikTok: thebigmactheory ja @mcdonaldssuomi

Voit ladata kampanjan kuvia osoitteesta: https://kaiku.kuvat.fi/i/hmnx75UWZwskd8EaFyTgNcAbpVC3f6e4

Lähde: McDonald’s 4.3.2024

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Helsingin Sanomat laihduttaa – Laura Saarikoski irtisanoutui

Aikakauslehtien kansista jälleen yleisöäänestys

Joka kolmas epäilee vihreää siirtymää