Viherpesun Vuoden Huiputus -ehdokkaat valittu

Kilpailussa palkitaan ympäristö- tai ilmastoväittämiltään valheellisin tai vastuuttomin viestintä- tai markkinointiteko.


 

Vuoden pahinta vihepesutekoa etsivän Vuoden Huiputus -kilpailun ehdokkaat julkistettiin 16.4.2024 Helsingissä. Kilpailussa palkitaan ympäristö- tai ilmastoväittämiltään valheellisin tai vastuuttomin viestintä- tai markkinointiteko. Kilpailussa on tänä vuonna ehdolla seitsemän yritystä tai tahoa, joiden markkinoinnissa tai viestinnässä on havaittu harhaanjohtavia ympäristöväittämiä. Yleisö saa äänestää voittajaa kilpailun verkkosivuilla.

 

Tänä vuonna ehdokkaina ovat Metsä Groupin Meillä ei ole varaa -mainoskampanja ja siinä esitetyt puun alkuperä- ja kestävyysväitteet, St1-huoltoasemaketjun Puhtaan energian tekijät -mainokset, Atrian biopohjaisen pakkausmateriaalin markkinointi ilmastotekona, ja metsäalan toimijoiden – muun muassa Metsähallituksen ja Metsäteollisuus Ry:n – Metsien Suomi -viestintäkampanja, joka maalailee metsien käytön kestävyydestä ruusuisia kuvia vaikka Suomen metsien käyttöä on kritisoitu niin hiilinielujen romahtamisesta kuin luontokadon kiihdyttämisestä.

Ehdolla ovat myös H&M:n kierrätyslupaukset, joiden taustalta löytyy tekstiilijätteiden toimittamista Ghanaan, jossa ne aiheuttavat ympäristöongelmia, ja HKScanin Kariniemen Hyvin kasvatettu kananpoika -mainos, joka sivuuttaa täysin broilerien tuotannon eettiset ongelmat, sekä Kemianteollisuuden aloitteesta syntynyt Kinkkutemppu-tempaus, jossa joulukinkkujen paistorasvojen kierrättämisestä biopolttoaineeksi tehdään merkittävä ilmastoteko.

“Kilpailun taso on siinä mielessä kova, että yritykset ja heidän markkinointiviestintäänsä tekevät toimistot keksivät edelleen mitä erikoisempia väittämiä hämärtääkseen toimintansa ympäristövaikutuksia tai rakentaakseen kuluttajille harhaanjohtavia vihreitä mielikuvia. Useimmat ehdokkaat eivät ole vielä sisäistäneet äskettäin hyväksytyn EU:n viherpesun kieltävän direktiivin sisältöä. Toivon että ehdokkuuden myötä yritykset heräävät siihen, että toiminnan pitää olla kestävällä pohjalla ja avointa”, sanoo ehdokkaat valinneen tuomariston puheenjohtaja, Greenpeacen maajohtaja Touko Sipiläinen.

Vuoden Huiputus -kilpailun pääpalkinnon saaja päätetään laskemalla yleisöäänet ja asiantuntijoista koostuvan tuomariston äänet yhteen. Tuomaristoon kuuluvat kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, somevaikuttaja Jenni Rotonen, vastuullisuusasiantuntija Niklas Kaskeala, Voima-lehden toimittaja Jari Tamminen, toimittaja Julia Thurén, somevaikuttaja-toimittaja Noora Shingler ja Greenpeacen maajohtaja Touko Sipiläinen.

Tänä vuonna kilpailua varten avataan Vuoden Huiputus -galleria, jossa voi tutustua palkintoehdokkaisiin ja valintaperusteisiin. Galleria sijaitsee Helsingin Sörnäisissä, osoitteessa Hämeentie 27, ja on avoinna 16.4.–17.5.2024, ma-pe klo 11-13 ja 15-17.

Vuoden Huiputus-kilpailu järjestetään nyt kolmatta kertaa. Aiempina vuosina palkinnon ovat voittaneet Fortumin ilmastoväittämät ja Finnairin lentämisen päästöt sivuuttanut kampanjointi. Kilpailun järjestää Greenpeace.

Tutustu ehdokkaisiin ja valintaperusteluihin Vuoden Huiputus -kilpailun sivuilla.

 

Lähde: Greenpeace 16.4.2024


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Helsingin Sanomat laihduttaa – Laura Saarikoski irtisanoutui

Aikakauslehtien kansista jälleen yleisöäänestys

Joka kolmas epäilee vihreää siirtymää