Aikakausmedian palkitsemat markkinoijat Berner, Lohja ja SOK
![]() |
Bernerin kolmeosaisessa mainossarjassa taktinen mainonta kohtasi vastuullisuusviestin luontevasti. Mainokset suunnitteli Miltton. |
Aikakausmedian järjestämässä Editkilpailussa 2023 palkittiin toimituksellisten sarjojen lisäksi markkinoinnillisia onnistumisia kolmessa sarjassa. Voitokkaat toteutukset suunniteltiin Milttonilla ja Ankkalinnassa.
Bernerin kolmeosaisessa mainossarjassa taktinen mainonta kohtasi vastuullisuusviestin luontevasti. Mainokset suunnitteli Miltton.
Vuoden aikakauslehtimainoksena palkittiin Bernerin harmoninen Vastuullisuuden jäljet -mainossarja, jossa taktinen mainonta ja vastuullisuusviesti kohtaavat luontevasti. Mainossarja edustaa klassista, kaunista ja huolella ajateltua aikakauslehtimainontaa.
– Oivaltavasti otsikoidut ja visuaalisesti loppuun asti hiotut mainokset kertovat tarinan ja tulevat iholle. Sarjamaisuuden onnistumisesta erikoisplussaa, tuomaristo toteaa.
Kolmiosaisen mainossarjan suunnitteli Miltton, ja mediasuunnittelusta vastasi Dentsu.
Vuoden aikakauslehtimainos -sarjassa arvioitiin yhteensä 27 kilpailuehdotusta. Sarja on ollut kilpailussa mukana alusta asti eli vuodesta 2005 alkaen.
Piristävä poikkeus kaupunkimarkkinoinnissa
Vuoden aikakausmediakampanjaksi valittiin Lohjan kaupungin yhteistyössä Sanoma Media Finlandin kanssa suunniteltu Lohjalle lompsis -mainosliite. Liite julkaistiin Aku Ankan välissä ja sitä jaettiin myös Lohjan kaupungin eri tapahtumissa ja palvelupisteissä 700-vuotiaan Lohjan juhlavuoden aikana. Vaikuttavuutta tuettiin Aku Ankan ja Lohjan kaupungin digi- ja somekanavissa.
Tuomariston mukaan hauska ja hallittu kampanja on piristävä poikkeus kaupunkimarkkinoinnissa. Mainostaja on uskaltanut luottaa yhteen, huolellisesti tehtyyn ideaan.
– Oivaltava brändiyhteistyö tavoitti lapsiperhekohderyhmän mieleenpainuvalla tavalla, ja laadukkaalla printtiliitteellä Lohja varmisti pitkäkestoisen yhteyden lukijoihin, tuomaristo perustelee.
Sekä Vuoden aikakauslehtimainos - että Vuoden aikakausmediakampanja -sarjan tuomaristossa olivat vapaa toimittaja ja ToinenPHD:n luova johtaja Jani Halme, yrittäjä Anssi Järvinen, MarketingFinlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki ja Omnipressin toimitusjohtaja Sari Mikkonen-Mannila.
SOK onnistuu digitaalisissa kanavissa
Vuoden aikakausmediamainostajana palkittiin Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta(SOK). Tuomariston mukaan SOK on kasvattanut voimakkaasti panostuksiaan
aikakausmedioiden digitaalisiin kanaviin.
– Mainostaja on tehnyt tuloksellista display- ja natiivimainontaa ja löytänyt sitoutunutta yleisöä esimerkiksi aikakausmedioiden teemaosioista. Laadukkaalla mainonnalla on kasvatettu lukijoiden ostokiinnostustusta, tuomaristo toteaa.
SOK on Editkilpailun ensimmäinen mainostaja, joka palkitaan erityisesti aikakausmedioiden digitaalisten kanavien hyödyntämisestä. Voittajan valitsi aikakausmediakustantajien mediamyyntijohtajista koostuva työryhmä.
Palkinnot jaettiin Editgaalassa 16. toukokuuta Valkoisessa Salissa Helsingissä. Kilpailussa oli mukana markkinoinnillisten sarjojen lisäksi 13 toimituksellista sarjaa.
Editkilpailun vuoden 2023 markkinoinnillisten sarjojen voittajat:
Vuoden aikakauslehtimainos
Vastuullisuuden jäljet,
Berner
mainostaja: Berner
mainostoimisto: Miltton
mediatoimisto: Dentsu
Vuoden aikakausmediakampanja
Lohjalle lompsis – Aku Ankan
mainosliite, Lohjan kaupunki
mainostaja: Lohjan kaupunki
suunnittelu: Sanoma Media Finland, Ankkalinna
Vuoden aikakausmediamainostaja
SOK – Suomen Osuuskauppojen
Keskuskunta
Lähde: Aikakausmedia ry 16.5.2024
Ilkka J. Virtanen
Kommentit
Lähetä kommentti