Tekoäly sisällöntuottajana?

Markkinoijan tulee käyttää tekoälyä vastuullisesti. Kuva: YIPI Oy


 

Tekoälyn käyttötarkoitukset ovat moninaiset, ja sisällöntuotannossa sitä voidaankin hyödyntää ideoinnissa, suunnittelussa, kirjoittamisessa tai jopa valmiin tuotoksen viimeistelyssä. Moni markkinointipäättäjä ajatteleekin pääsevänsä helpolla, tekijöiden ja tietämättään jopa tuloksien kustannuksella.

 

Google kitkee roskapostia tekoälyn yleistyessä

 

Google on ilmoittanut ryhtyvänsä entistä tiukempiin toimiin roskapostin ja huonolaatuisen sisällön kitkemiseksi verkosta tekoälyn yleistyessä. Tekoälyllä tuotetun sisällön määrän kasvaessa myös riski roskapostin ja väärän tiedon leviämisestä lisääntyy. Tämä on aiheuttanut valtavan murroksen hakukoneissa. Monelle yritykselle hakukonenäkyvyys on tärkeä kilpailukeino, joten asia kannattaa ottaa vakavasti.

Tuoreimmassa päivityksessään Google pyrkii parantamaan algoritmejaan tunnistaakseen ja poistaakseen huonolaatuisen sisällön hakutuloksistaan, varmistaen näin käyttäjilleen jatkossakin luotettavammat hakutulokset ja paremman asiakaskokemuksen. Päivitys ottaa kantaa erityisesti tekoälyllä skaalattuun sisältöön, sivustoauktoriteetin ja vanhentuneiden domainien hyväksikäyttöön. Muutokset vaikuttavat hakutuloksiin toukokuusta 2024 eteenpäin.

Päivitys haastaa osittain myös aidosti hyödyllisiä palveluntarjoajia ja yrityksiä, jotka haluavat parantaa verkkolöydettävyyttään, mutta eivät ole varmoja miten uudet käytännöt vaikuttavat heihin. Verkkokehittäjien ja sisällöntuottajien tulee panostaa jatkossa entistä enemmän sisällön laatuun, linkityksiin ja lähdeviittauksiin, jotta sivuston hakukonenäkyvyys ei laske.

 

Vähemmän massasisältöä, enemmän vastuullista tuotantoa

"Sisältöjen massatuotanto ei kannata. Se voi olla hetken helpotus, mutta ajan kanssa Googlen päivitykset osuvat volyymilla tuotettuihin sisältöihin ja hakukonekikkailijoihin. Julkaisijoiden ja sisällöntuottajien pitäisi tehdä enemmän yhteistyötä toisten vastuullisesti toimivien tahojen kanssa, eikä etsiä oikotietä onneen.” toteaa hakukonemarkkinointiin erikoistuneen YIPI Oy:n  markkinointijohtaja Joonas Laakkonen.

Yhteistyö lisää myös sisällön monipuolisuutta ja syvyyttä, mikä parantaa lukijoiden kokemusta ja sitoutumista. Tekoälyä voidaan edelleen hyödyntää sisällöntuotannossa, mutta sen käyttö vaatii entistä tarkempaa suunnittelua ja laadunvalvontaa. Näin voidaan varmistaa, että sisältö ei ole pelkästään hakukoneiden, vaan myös lukijoiden arvostamaa.

Mikäli sisällöntuotantoa halutaan kehittää tekoälyavusteisesti, omaa henkilöstöä tulee kouluttaa tekoälyn käytössä. Sisällöntuotantoon täytyy myös varata riittävästi resursseja, ellei jopa enemmän resursseja kuin aiemmin. Viestintä- ja markkinointialan jopa 30% lasku työpaikkojen määrässä ei ainakaan vielä kerro työnantajien panostuksista.

Jotta hakukoneiden algoritmimuutoksiin pystytään reagoimaan oikealla tavalla, myös ulkoisen palveluntarjoajan valintaan kannattaa kiinnittää huomiota. Merkki vastuullisesta toiminnasta on esimerkiksi Google Partners -ohjelmaan kuuluminen.

 

Lähde: Yipi Oy 25.6.2024


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Fundulta oivaltava mainos

Helsingin Sanomat laihduttaa – Laura Saarikoski irtisanoutui

Yle esittää Harrisin ja Trumpin vaaliväittelyn