Radio 55 tavoittelee varttuneita kuulijoita
Kaupallisen radion pioneerin Leena Puntilan, 68, yhtiö Radio 55 Oy hakee toimilupaa mainosrahoitteiselle, valtakunnalliselle FM-radioasemalle. Tavoitteena on haastaa Radio Suomen asema yli 55-vuotiaiden kuuntelijoiden keskuudessa. Uusi kotimainen radiokanava hyödyntää tekoälyä, joka mahdollistaa laadukkaiden uutis- ja ajankohtaissisältöjen tuottamisen kustannustehokkaasti.
Traficom on avannut haettavaksi Yle Puheen lopettamisen myötä vapautuneen valtakunnallisen FM-radioverkon. Sen peittoalue kattaa yli 90 % kansalaisista. Hakuaika päättyy tänään, 31. heinäkuuta 2024.
Radio 55 Oy haluaa turvata FM-radion tulevaisuuden Suomessa ja tuoda Ylen Radio Suomelle vaihtoehdon yli 55-vuotiaiden kuuntelijoiden keskuudessa. Sisällöissä painottuvat viihteen ja musiikin sijasta uutis- ja ajankohtaissisällöt, joiden tuotantoon otetaan ennennäkemättömällä tavalla tekoäly mukaan. Radio 55 Oy on solminut yhteistyösopimuksen tekoälyä hyödyntävän Qatalis Oy:n kanssa. Tekoäly mahdollistaa uutis- ja ajankohtaissisältöjen tuottamisen nopeasti, tehokkaasti ja laadukkaasti.
- Myös radioalalla tekoäly tarkoittaa kustannustehokkuuden paranemista.
Alallamme sitä tarvitaan etenkin siksi, että monopoliasemassa toimiva,
yhdysvaltalaisomisteinen Digita tekee toiminnasta kaikille – myös Yleisradiolle
- kohtuuttoman kallista. Digitan tuottaman jakelupalvelun hinta on niin kova,
että se uhkaa koko suomalaisen radiotoimialan elinkelpoisuutta, sanoo Radio
55:n toimitusjohtaja Leena
Puntila.
Yli 55-vuotiaat kuuntelevat radiota edelleen helposti ja ilmaiseksi juuri
FM-radion taajuuksilla: peräti 93 % kaikesta tämän kohderyhmän audiokuuntelusta
tapahtuu FM-radiosta, yhteensä 3 t 42 minuuttia päivässä. Useiden kaupallisten
radioiden pääkohderyhmä on kuitenkin 25–54-vuotiaat;tässä kohderyhmässä
kaupallisten radioiden kanavaosuus on 72 % ja Yleisradion 28 %.
- Yli 55-vuotiaiden kuuntelusta Yleisradion osuus on 63 % ja kaupallisten
kanavien 37 %. Kohderyhmän kuuntelua dominoi Radio Suomi noin 45 %
kanavaosuudella. Samaan aikaan Yleisradio on kertonut panostavansa vahvasti
alle 45-vuotiaiden tavoittamiseen. Luvut puhuvat äänekkäästi puolestaan:
kohderyhmää 55+ palvelevalle uudelle, valtakunnalliselle radiolle on selvästi
tarvetta, Puntila toteaa.
Yhtiön perustaja ja 100 % omistaja Leena Puntila on työskennellyt radioalalla
aina kaupallisen radion perustamisvuodesta 1985 alkaen. Hän on perustanut ja
johtanut useita kaupallisia radioasemia (mm. Radio Pori, Classic Radio, Radio
City, Kiss FM, Iskelmä, Radio Nova) sekä ollut kehittämässä edelläkävijänä
uusia, teknologisia ratkaisuja. Leena Puntila on lisäksi toiminut toimialaa
edustavan RadioMedia ry:n puheenjohtajana useiden vuosien ajan.
Kansainvälisesti Puntila on vaikuttanut radiotoimialaan ollessaan perustamassa
Euroopan kaupallisten radioiden edunvalvontaorganisaatiota (AER, Association of
European Radios).
Vuonna 2016 hän jäi pois Bauer Median toimitusjohtajan paikalta ja on siitä lähtien jatkanut media-alan konsulttina tehden esimerkiksi radioselvityksiä alan ulkopuolisille tahoille ja toimien neuvonantajana yrityskaupoissa. Hänellä on poikkeuksellisen syvällinen ymmärrys radiotoimialasta.
- Paikalliset uutis- ja ajankohtaissisällöt ovat tunnetusti median yleisöille
merkittäviä vetovoimatekijöitä. Alueellisten/paikallisten sisältöjen ja
mainosten tulisi olla radiotoimijan päätöksiä, ei viranomaismääräyksiä.
- Suunnitelman mukaan nyt haettavana oleva Taajuuskokonaisuus 26 ei kuitenkaan
voi ohjelmistotoimiluvan ehtojen mukaisesti lähettää paikallisia sisältöjä.
Tekoäly kuitenkin mahdollistaisi sujuvien, paikallisten sisältöjen tuottamisen
ja lähettämisen, kertoo Puntila.
Radio 55 Oy:n tavoitteena on olla FM-radiobisneksen edelläkävijä myös tulevan
toimilupakauden päätyttyä eli vuoden 2032 jälkeen. Kansalaisten käytössä on
edelleen vastaanottimia valtavan paljon. Vaikka mobiiliverkot ovatkin yhä
käytetyimpiä myös radion jakelutienä, joka taloudessa pitäisi osana 72 tunnin
kotivaraa olla FM-radio, myös tulevaisuudessa.
Lähde: Radio 55 Oy 31.7.2024
Kommentit
Lähetä kommentti