Lidl alkaa korostaa kotimaisuutta
![]() |
Lidlin kotimaiset hevi-tuotteet ovat saaneet uudet, kotimaisuudesta viestivät hintakyltit. |
Lidlin kotimaisuusaste on noin 60 prosenttia, mikä yllättää monet; suomalaiset kuluttajat arvioivat Lidlin kotimaisuusasteeksi vain 40 prosenttia*. Suomalaiset valitsivat kotimaisen tuotteen yhä useammin sian- ja naudanlihan sekä maidon osalta. Heviosastolla Lidl alkaa kertoa kasvisten kotimaisuudesta aiempaa selvemmin.
Lidlillä on pitkiä yhteistyösuhteita suomalaisten tavarantoimittajien kanssa, ja vuosien saatossa Lidlin kotimaisuusaste on kasvanut. Tilikaudella 2023 Lidlin kotimaisuusaste kasvoi sian- ja naudanlihan sekä maidon osalta. Sianlihan kotimaisuusaste oli 89 % (tilikaudella 2022: 86 %), naudanlihan 94 % (92 %) ja maidon 96 % (90 %). Tuorekanan osalta Lidl tarjoaa vain 100 % kotimaista kanaa.
– Monelle on positiivinen yllätys, kuinka paljon tarjoamme kotimaista. Suomalaiset arvostavat kotimaisuutta erityisesti tuorelihassa ja maidossa. Suomessa onkin näiden tuotannossa pitkät perinteet sekä vahvaa osaamista ja laatua, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.
Kotimaisuusasteella viitataan kotimaisten tuotteiden osuuteen myynnistä.
Huomasitko muutoksen heviosastolla? Helpommin tietoa kotimaisista tuotteista
Suomalaisista 65 prosentin mielestä ruokakaupassa tulisi saada helpommin tietoa tuorekasvisten kotimaisuudesta.* Lidlin heviosastolla on nyt testattu uusia tuotelaatikoita ja hintakylttejä, jotka viestivät aiempaa tehokkaammin kotimaisesta tuotteesta. Kotimaisen kasviksen tuotelaatikossa on sinivalkoinen ”Suomalaisia kasviksia” -teksti ja hintakylti ovat saaneet siniset raamit. Näin asiakas voi helposti jo heviosastoa silmäilemällä tunnistaa, mitkä tuotteet ovat kotimaisia.
– Asiakkaamme ovat toivoneet, että kasvisten kotimaisuudesta saisi helpommin tietoa – niiden alkuperämaa kun voi vaihdella sesongeittain. Olemme nyt testanneet näitä uusia laatikoita ja hintakylttejä on muutamassa myymälässämme, ja hyvien kokemuksien perusteella otamme ne käyttöön kaikkiin Lidl-myymälöihin ympäri Suomen. Nyt Lidleissä tosiaankin näkyy Suomen lippuja! Heinrichs kertoo.
Lidl tarjoaa kasviksista kotimaisen vaihtoehdon aina, kun se on mahdollista. Kotimaisten kasvisten saatavuus ja laatu vaihtelevat esimerkiksi vuodenaikojen ja satojen mukaan. Eniten kotimaisia kasviksia on tarjolla kesäisin, kun Suomessa on avomaakasvisten satokausi.
* Kuluttajakysely, johon on vastannut noin tuhat suomalaista kuluttajaa. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos. Kysely on tehty kesäkuussa 2024.
Kommentit
Lähetä kommentti