Moni yritys pohtii: freelancer vai mainostoimisto?
![]() |
Viimeisen kahden vuoden aikana freelancereiden suosio osana sisäisiä markkinointitiimejä on ollut jatkuvassa kasvussa. Menettäjiä ovat perinteiset mainostoimistot. |
Tekoälyvetoisen aikakauden myötä myös yritysten markkinointitarpeet muuttuvat ja perinteisten mainostoimistojen rinnalle on noussut yhä vahvempi freelancer-kenttä. Kasvava trendi kertoo tarpeesta nykyistä ketterämmille, räätälöidymmille ja kustannustehokkaammille palveluille.
Viimeisen kahden vuoden aikana freelancereiden suosio osana sisäisiä markkinointitiimejä on ollut jatkuvassa kasvussa. Moni yritys on huomannut, että hyödyntämällä tekoälyä ja tiettyihin osa-alueisiin erikoistuneita freelancereita, saadaan aikaan parempia tuloksia pienemmillä kustannuksilla.
Tämä kehityssuunta on luonut tilaa myös uudenlaisille toimijoille – niin sanotuille freelancereiden verkostoille, jotka auttavat yrityksiä löytämään toimialakohtaista erikoisosaamista. Hyvänä esimerkkinä tästä on Infinity Grow, joka toimii välittäjänä yritysten ja huippuosaajien välillä, mahdollistaen tehokkaamman ja tarkemmin kohdennetun markkinoinnin.
Freelancerit vs. mainostoimistot
Verrattaessa freelancereita ja perinteisiä mainostoimistoja,
freelancereiden etu on harvinaisen selkeä. Sen sijaan, että markkinointi
ulkoistettaisiin laajoille, usein myös kokemattomista junioreista koostuville
tiimeille, freelancereiden avulla yritykset voivat hyödyntää kokeneita
asiantuntijoita kustannustehokkaammin. Tämä on mahdollista, koska
freelancereilla ei ole samoja kiinteitä kuluja, kuten suuria toimistovuokria
tai laajoja henkilöstökustannuksia.
Siinä missä mainostoimistot työllistävät paljon harjoittelijoita ja suoraan koulunpenkiltä palvelukseen astuvia junioreita, useimmat freelancerit ovat erikoistuneet omaan niche-alueeseensa ja kerryttäneet vankan kokemuksen vuosien varrella. Tämä näkyy paitsi työn laadussa myös kyvyssä tarjota nopeita ja täsmällisiä ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin.
Tutkimustieto vahvistaa trendin olemassaolon
Viimeaikaiset tutkimukset
osoittavat, että freelancereiden asema työmarkkinoilla on vahvistunut
merkittävästi. Esimerkiksi Journalistiliiton
teettämän freelancereiden työmarkkinatutkimuksen mukaan, freelancereiden
keskimääräinen kokonaislaskutus kasvoi kahdessa vuodessa 4 100 euroa, ja
verotettava tulo nousi 3 500 euroa. Vuonna 2022 freelancereiden keskimääräinen
laskutus oli 37 000 euroa ja verotettava tulo 29 000 euroa.
Suomen sisämarkkinoiden lisäksi, trendi on sama myös globaalisti tarkasteltuna. Esimerkiksi Fiverrin tutkimuksen mukaan, freelancereiden määrä kasvaa vuosittain noin 10 prosenttia. Tämä kehitys kuvastaa yritysten kasvavaa halua hyödyntää joustavia ja erikoistuneita resursseja markkinointitarpeidensa täyttämiseksi.
Lähde: Infinity Grow Oy 6.3.2025
Kommentit
Lähetä kommentti