Pikakuljetus muutti kuluttajan arjen

Kuljetuspalvelut ovat mullistaneet suomalaisten kulutuskäyttäytymisen. Ruokaa ja päivittäistavaroita tilataan yhä enemmän kotiin.


 

Kuljetuspalvelut ovat mullistaneet suomalaisten kulutuskäyttäytymisen. Ruokaa ja päivittäistavaroita tilataan yhä enemmän kotiin. Kymmenen vuotta Suomessa toimineella foodoralla on suomalaiset juuret. 

 

Jo 2000-luvun alkupuolella järvenpääläinen Pizzaonline.fi oivalsi sen, mikä on monelle kuluttajalle tänä päivänä osa toimivaa arkea. Yhtiö perusti ensimmäisten joukossa valtakunnallisen verkkopalvelun, joka mahdollisti ruuan tilaamisen eri ravintolayrittäjiltä suoraan kotiovelle. Myöhemmin yrityksen osti foodoran omistava saksalainen Delivery Hero, ja vuonna 2015 myös foodora aloitti toimintansa Suomessa. Pizzaonline.fi yhdistyi foodoran kanssa 2018 ja toiminta keskitettiin foodora-nimen alle.

– Kovinkaan moni ei välttämättä muista, että meidän taustaamme kuuluu myös kotimainen yhtiö. Pizzaonline oli suomalainen edelläkävijä, joka menestyi valtakunnallisella ravintolaverkostollaan. Kaikki lähti liikkeelle ruuan tilaamisesta. Tämän hetken trendinä on, että kotiin halutaan tilata myös muita tuotteita, ja lähitulevaisuudessa myös palveluita, foodora Suomen toimitusjohtaja Einar Toivonen kertoo.

Foodora on muuttunut vuosien varrella pizzojen ja kebabbien toimittajasta monipuolisesti erilaisia keittiöitä tarjoavien ravintoloiden sekä päivittäistavaroiden markkina-alustaksi. Foodora aloitti valtakunnallisen yhteistyön S-ryhmän Alepojen ja Salejen kanssa loppuvuodesta 2024.

 

Kuljetuspalveluilta odotetaan ennen kaikkea helpotusta arkeen

Foodoran alkuvuodesta 2025 teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 85 % suomalaisista on kiinnostunut hyödyntämään arjessaan pikakuljetuspalveluita. Ruuan lisäksi eniten kiinnostusta on reseptilääkkeille, siivouspalveluille, kotihoidon palveluille, puhelimen pikakorjaukselle ja kierrätyspalvelulle. Myös kodin pienissä töissä avustaminen sekä kampaajan, lastenhoitajan, ompelijan, kokin tai puutarhurin tilaus pikapalveluna kiinnostaa. 

Etenkin nuoret aikuiset suhtautuvat kuljetuspalveluihin positiivisesti ja odottavat erilaisten alustapalveluiden helpottavan arkea. 

– Pikakuljetuspalvelut ovat tulleet jäädäkseen. Tutkimuksemme mukaan 80 % suomalaisista uskoo pikakuljetusten määrän omassa arjessaan kasvavan. Kiinnostavaa on, että yli puolet kuluttajista haluaisi tilata kaikki arjen tuotteet samasta sovelluksesta. Tästä lähtökohdasta mekin kehitämme toimintaamme, Toivonen sanoo. 

– Kulutuskäyttäytyminen on muuttunut radikaalisti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Uskomme, että seuraavien vuosien aikana näemme pikakuljetuksia myös palveluiden puolella, sanoo Toivonen. 

 

Näin kuluttajien kulutustottumukset ovat 10 vuodessa muuttuneet:

Vuonna 2015

  • Ravintolassa syöminen oli sosiaalinen tapahtuma. Ulkona syötiin lounasaikaan tai iltaisin erityistilaisuuksien, tapaamisten tai perinteisten työpaikkalounaiden yhteydessä.
  • Fast casual -trendin nousu. Ravintolat, joissa yhdistyi pikaruoan nopeus ja korkea laatu, alkoivat yleistyä.
  • Terveellisyys ja eettisyys alkoi kiinnostaa kuluttajia yhä enemmän. Kiinnostus kasvisruokavaihtoehtoihin, luomuun ja lähiruokaan lisääntyi. 
  • Digitaalinen vaikuttaminen alkoi yleistyä. Ravintoloita etsittiin Googlesta ja Tripadvisorista. Sosiaalinen media alkoi vaikuttaa valintoihin.
  • Kotiinkuljetuksessa hallitsivat paikalliset pizzeriat ja kiinalaiset ravintolat. Tilaus soitettiin puhelimella..
  • Ruokalähettisovellukset olivat vasta tuloillaan eikä kotiinkuljetus ollut Suomessa vielä valtavirtapalveluja. Kuljetuspalvelujen peitto oli rajoittunut suuriin kaupunkeihin ja ravintoloiden määrä oli pieni.
  • Toimitusajat olivat usein pitkiä ja epävarmoja. Valikoima oli suppea, ja kuluttajalla oli vähemmän mahdollisuuksia vertailla tai kustomoida annoksia.
  • Mobiilitilaaminen alkoi hitaasti yleistyä. Satunnaisia verkkopalveluja oli käytössä, mutta sovellusten käyttö oli vasta kasvussa.
  •  

Lähde: Foodora 18.6.2025

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Fundulta oivaltava mainos

Nordnetille uusi markkinointikonsepti

Yle esittää Harrisin ja Trumpin vaaliväittelyn