Aikakausmedia rahoittaa alan tutkimusta

Apurahaa jaetaan vuonna 2025 yhteensä enintään 30 000 euroa. Kuva: Anniina Nissinen


 

Aikakausmedia jakaa jälleen tutkimusapurahaa aikakausmedia-alaa hyödyttäviin tutkimuksiin. Tutkimusrahaa on jaossa 30 000 euroa ja sitä voi hakea kuka tahansa. Haku on käynnissä 30. syyskuuta 2025 saakka.

 

Aikakausmedian tutkimusapurahan tarkoitus on tukea hankkeita, joiden tulokset tuottavat ymmärrystä lehtien tekijöille ja jotka auttavat kehittämään aikakausmedioiden liiketoimintaa tai journalismia. Apurahaa jaetaan vuonna 2025 yhteensä enintään 30 000 euroa.

Tutkimus voi esimerkiksi tuoda uutta tietoja lukijoista, aikakausmedioiden liiketoimintamahdollisuuksista, journalismista, mainonnasta tai mediankäytöstä. Hakuaika alkaa 11. elokuuta ja päättyy 30. syyskuuta.

Apurahaa voi hakea kuka tahansa. Hakija voi olla esimerkiksi aikakauslehden kustantaja tai julkaisija, tutkimusyritys, yliopisto, ammattikorkeakoulu tai lopputyötä tekevä opiskelija. Apurahojen myöntämisestä päättää Aikakausmedian Tutkimusryhmä, joka koostuu aikakausmediakustantajien edustajista.

– Mitä tiukempi sidos tutkimuksella on aikakausmedia-alaan ja mitä paremmin tulokset ovat alan hyödynnettävissä, sitä todennäköisemmin apuraha myönnetään, sanoo Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo.

Viime vuonna tutkimusapurahoja jaettiin ensimmäistä kertaa. Hyviä hakemuksia saatiin paljon monista kiinnostavista näkökulmista, ja apurahaa myönnettiin kolmelle tutkimukselle. Apurahaa saaneet tutkimukset käsittelivät aikakausmedian kansainvälisiä lisensiointimahdollisuuksia, ammattimedian uusia tulovirtoja sekä ei-generatiivisen tekoälyn höydyntämistä toimitustyössä.

Hakuaika päättyy 30. syyskuuta. Apurahan saajat julkaistaan Aikakausmedian verkkosivuilla 17. lokakuuta, ja heille ilmoitetaan asiasta henkilökohtaisesti. 

Lue lisää ja hae tutkimusapurahaa tästä

 

Lähde: Aikakausmedia ry  11.8.2025

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Fundulta oivaltava mainos

Tokmannin mainosfilmi jatkuu Black Horsella

Nordnetille uusi markkinointikonsepti