S-ryhmän Israel-boikotti herätti pahennusta

Tieto S-ryhmän Israel-boikotista herätti keskiviikkona suuttumusta sosiaalisessa mediassa. Kuva: SOK


 

S-ryhmän keskushallinto on tehnyt päätöksen, jonka mukaan ryhmän alueosuuskaupat ja ketjut eivät myy israelilaisia tuotteita. Iltalehti kertoi asiasta keskiviikkona 19. marraskuuta 2025. Iltalehden mukaan päätös on tehty kaikessa hiljaisuudessa syyskuussa.

 

Iltalehden mukaan päätös on tehty SOK:lla syyskuussa silloiseen tilannekuvaan ja Euroopan komission esitykseen nojaten. Asiasta ei ole tiedotettu laajemmin, mutta teema nousi isommin esiin HOK-Elannon tiistaisen edustajistokeskustelun myötä, viestinnän välittämässä SOK:n vastuullisuusjohtajan Nina Elomaan vastauksessa todetaan.

Elomaa ei vastannut Iltalehden kysymykseen siitä, miksi SOK ei tiedottanut asiasta.

– Yleisesti voi todeta, että israelilaista alkuperää olevia tuotteita, joita linjaus koskee, on valikoimissamme vain muutamia, Elomaa sanoo Iltalehdelle.

Israel-boikottia käsiteltiin tiistaina S-ryhmän suurimman alueosuuskaupan eli HOK-Elannon edustajiston kokouksessa.

Iltalehden mukaan edustajiston jäsen, vihreiden kansanedustaja Alviina Alametsä iloitsee asiasta Instagramiin keskiviikkona tekemässään päivityksessään.

– Hyvä uutinen! Tein vuosi sitten vihreän ryhmän kanssa aloitteen Israelin laittomista siirtokunnista peräisin olevien tuotteiden poistamiseksi S-ryhmän valikoimista, Alametsä kirjoittaa.

Iltalehden mukaan SOK:sta kerrottiin sille viime vuoden marraskuussa, että S-ryhmän markettien valikoimissa on ollut yksittäisiä israelilaisia tuotteita kuten taateleita ja hiilihapotuslaitteita.SOK vastaa S-ryhmän valtakunnallisesta hankinnasta.

 

”Boikotti on antisemitismiä”

Tieto S-ryhmän Israel-boikotista herätti keskiviikkona suuttumusta sosiaalisessa mediassa muun muassa siitä syystä, että viime aikoina tullut julki tietoja, joiden mukaan keskeiset kansainväliset mediat, muun muassa BBC, ovat liioitelleet palestiinalaisten kärsimyksiä Gazassa ja toisaalta vähätelleet israelilaisten tappioita Gazan sodan aikana. Arvostelijoiden mielestä S-ryhmän Israel-boikotti on antisemitismiä eli rasismia.

 

-Laitoin palautetta, tyhjensin S-tilin toiseen pankkiin ja kaikki asiakkuus laitettu jäihin, kertoi eräs S-ryhmän asiakas facebookissa.

 

-SS-market, sanoi toinen.

 

Erään markkinointialan asiantuntijan mukaan vähittäiskaupan sekaantuminen politiikkaan osoittaa heikkoa harkintaa ja siitä voi koitua S-ryhmälle pitkäaikainen mainehaitta. Asiantuntija halusi esiintyä artikkelissa nimettömänä.

 

S-ryhmän Israel-boikotti toi monen arvostelijan mieleen 1930-luvun Natsi-Saksan, jossa juutalaisten yrityksiä boikotoitiin ja myöhemmin takavarikoitiin. Sosiaalisessa mediassa alkoi nopeasti näkyä muunnelmia S-ryhmän logosta. Kuva: kuvakaappaus some-kuvasta


 

 

 



 

 

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tokmannin mainosfilmi jatkuu Black Horsella

Nordnetille uusi markkinointikonsepti

Editkilpailun tuomaristoissa 48 ammattilaista