Tekoäly muuttaa Black Friday -ostamista

Boston Consulting Groupin (BCG) tuore kansainvälinen tutkimus paljastaa, että 79 % kuluttajista aikoo tehdä ostoksia Black Fridayna – enemmän kuin koskaan aiemmin.

 

Boston Consulting Groupin (BCG) tuore kansainvälinen tutkimus paljastaa, että 79 % kuluttajista aikoo tehdä ostoksia Black Fridayna – enemmän kuin koskaan aiemmin. Samalla, erityisesti talouden paineessa, lähes puolet hyödyntää generatiivista tekoälyä löytääkseen parhaat tarjoukset. Tämä kehitys haastaa vähittäiskaupan uudistumaan nopeasti.

 

– Kuluttajakäyttäytyminen on murroksessa. Black Friday ei ole enää vain hintakilpailua, vaan kyse on siitä, miten näkyvä ja relevantti brändi on tekoälyvetoisessa ostoympäristössä, sanoo John Dannberg, BCG:n Suomen toimitusjohtaja. 

Tiedostava, teknologiaa hyödyntävä kuluttaja nousee keskiöön 

Tutkimuksen mukaan 48 % kuluttajista on jo käyttänyt tai aikoo käyttää generatiivista tekoälyä (GenAI) loppuvuoden alennusmyynneissä. Tekoälyä hyödynnetään erityisesti tuotteiden vertailuun, tarjousten etsimiseen ja tuoteinformaation hakemiseen. Käyttö kasvaa nopeasti myös vanhemmissa ikäryhmissä. 

– Näemme uudenlaisen kuluttajaprofiilin: tehokas, tietoinen ja teknologisesti orientoitunut. Tämä sukupolvi ei pelkästään selaa verkkokauppoja – he käyttävät tekoälyä suodattamaan, arvioimaan ja jopa tekemään ostoksia puolestaan, Dannberg jatkaa. 

Vähittäiskaupalle uusi pelikenttä 

Tekoälyn rooli ostosprosessissa tarkoittaa, että vähittäiskaupan on panostettava entistä enemmän digitaaliseen näkyvyyteen, datan hyödyntämiseen ja läpinäkyvään viestintään. Kuluttajat odottavat selkeitä, rehellisiä tarjouksia – ja vähintään 30 %:n alennuksia kokeakseen ne houkutteleviksi. 

– Vähittäiskaupan menestyjät ovat niitä, jotka ymmärtävät, että kilpailua ei enää käydä pelkästään hinnoilla, vaan myös valikoimalla ja palvelulla. On osattava puhutella tekoälyä – ja sen kautta kuluttajaa, Dannberg kiteyttää. 

Ostokausi alkaa aiemmin – ja on entistä suunnitelmallisempi 

Noin 60 % kuluttajista aloittaa tarjousten etsimisen jo lokakuussa tai marraskuun alussa. Kolmannes tietää jo tarkalleen, mitä aikoo ostaa. Lisäksi 77 % siirtää ostoksia tietoisesti vuoden alkupuolelta hyötyäkseen Black Fridayn ja muiden kampanjoiden alennuksista. 

Tietoa tutkimuksesta 
Tulokset perustuvat BCG:n viidenteen vuosittaiseen “Black Friday Survey” -kyselyyn, johon vastasi yli 10 000 kuluttajaa kymmenestä maasta. Vuoden 2025 Black Friday osuu perjantaille 28. marraskuuta. 

Lue lisää: https://www.bcg.com/press/3november2025-black-friday-outlook-consumers-shop-genai-usage-spikes

Lähde: Boston Consulting Group 7.11.2025

Ilkka J. Virtanen 

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tokmannin mainosfilmi jatkuu Black Horsella

Nordnetille uusi markkinointikonsepti

S-ryhmän Israel-boikotti herätti pahennusta