Vastuullisuus on kaksiteräinen miekka

Tieto S-ryhmän Israel-boikotista levisi nopeasti kansainväliseen mediaan.

Kuva: Kuvakaappaus israelilaisen Ynetin hepreankielisestä artikkelista


 

Yritykset ovat viime vuosina yhä enemmän korostaneet toiminnassaan vastuullisuutta. Puhutaan paljon esimerkiksi kestävästä kehityksestä, ympäristöystävällisyydestä, vähemmistöjen huomioimisesta, avoimuudesta ja mahdollisuuksien tasa-arvosta työyhteisössä.

 

Vastuullisuus on kaunis ajatus, mutta se on kaksiteräinen miekka etenkin silloin, kun vastuullisuus saa poliittisen ulottuvuuden. Kun yhteen suuntaan kumarrat, toiseen suuntaan pyllistät.

 

S-ryhmä päätti toteuttaa vastuullisuutta poistamalla tuotevalikoimistaan israelilaista alkuperää olevia tuotteita, joilla oli sinänsä vain vähäinen merkitys kaupparyhmän taloudelle. Päätös tehtiin kaikessa hiljaisuudessa jo syyskuussa.

 

Kun tieto S-ryhmän boikotista levisi Iltalehden välityksellä julkisuuteen marraskuussa, se herätti kohun sosiaalisessa mediassa ja lehtiotsikoita kotimaassa. S-ryhmän Israel-boikotti toi monen arvostelijan mieleen 1930-luvun Saksan, jossa juutalaisten yrityksiä boikotoitiin ja myöhemmin takavarikoitiin.

 

Somessa moni leimasi S-ryhmän natsihenkiseksi SS-marketiksi. Kaiken kukkuraksi äärioikeistolainen ja juutalaisvastaisuudestaan tunnettu Sinimusta liike lyöttäytyi yhteiseen rintamaan boikotista iloinneiden punavihreiden kanssa ja ilmoitti tukevansa S-ryhmän Israel-boikottia.

 

Moni boikotin arvostelija oli sitä mieltä, että S-ryhmä oli halunnut olla ajan hengessä mukana ja hypännyt hatarin perustein mukaan punavihreiden Gaza-aktivistien antisemitistiseen ja rasistiseen kampanjaan, jonka mukaan Israel on syyllinen Gazan konfliktiin. Jo aiemmin oli toki tiedossa, että Israel käy usean rintaman puolustustaistelua sen jälkeen, kun arabiterroristit hyökkäsivät brutaalisti maahan lokakuussa 2023. Sittemmin on myös paljastunut, että läntisen maailman keskeinen tiedotusväline BBC on tahallaan jakanut terroristijärjestö Hamasin harhaanjohtavaa propagandaa ja että Gazan väestö on koko kaksivuotisen konfliktin ajan kärsinyt ylensyönnin aiheuttamasta terveyshaitoista eikä nälänhädästä. Myös Suomen media, Yle ja Helsingin Sanomat etunenässä, ovat seuranneet sokeasti BBC:n esimerkkiä ja ovat jakaneet terroristien vääristeltyä tietoa viime aikoihin saakka.

 

Voi olla, että S-ryhmän tapaan myös K-ryhmässä ja Lidlissä on pohdittu vastaavanlaisia Israel-boikotteja, koska yleensäkin yritysten johtoportaissakin on paljon päättäjiä, joiden ymmärrys historiasta, maantieteestä ja kansainvälisestä politiikasta on vaatimatonta. S-ryhmän vahingoksi sen ”vastuullisuuspäätös” nousi laajaan julkisuuteen ensimmäisenä.

 

Kohu paljasti myös S-ryhmän erikoispiirteen eli sen edustajistossa olevat poliitikot, joka on esimerkiksi kaavoitusasioissa vahvuus mutta joissakin asioissa heikkous. S-ryhmän suurimman alueosuuskaupan HOK-Elannon edustajiston jäsen, vihreiden kansanedustaja Alviina Alametsä iloitsikin keskiviikkona somepäivityksessään ja kertoi tehneensä vihreän ryhmän kanssa aloitteen boikotista vuosi sitten. Monelle Suomen taloushistoriaa tuntevalle muistui mieleen 1990-luku, kun vasemmistopuolueita lähellä olleet punapääoman keskusliikkeet, pankki ja vakuutusyhtiö menivät nurin poliitikkovetoisen suhmuroinnin seurauksena.

 

S-ryhmän Israel-boikotin tavoite ei todennäköisesti ollut kaupparyhmän kansainvälisen tunnettuuden lisääminen, mutta nyt Suomen S-ryhmä tunnetaan maailmalla huomattavasti paremmin kuin vuosi sitten. Tieto S-ryhmän boikotista nousi päivässä otsikoihin myös Israelissa, joka on Lähi-idän ainoa demokratia ja kansainvälinen kulttuurin, talouden, tieteen ja teknologian suurvalta.

 

S-ryhmän boikotista kertoi muun muassa israelilainen media Ynet. Kuva: Kuvakaappaus S-ryhmän boikotista kertovasta artikkelista.


 

 

Ilkka J. Virtanen

Kirjoittaja on toiminut pitkään viestinnän ja markkinoinnin johtotehtävissä. Hän on asunut ja työskennellyt myös Lähi-idässä.

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tokmannin mainosfilmi jatkuu Black Horsella

Nordnetille uusi markkinointikonsepti

Editkilpailun tuomaristoissa 48 ammattilaista