Vattenfall kommentoi mainonnan eettisen neuvoston päätöstä
![]() |
|
Mainonnan eettinen neuvosto on julkaissut lausuntonsa koskien Vattenfallin ”Wind Farmed” -mainoskampanjaa, jossa on mukana näyttelijä Samuel L. Jackson. Taustalla on kahden henkilön tekemä valitus mainoksessa esiintyvästä kiroilusta. |
Mainonnan eettisen neuvoston mukaan Suomessa esitetty kampanjamateriaali oli televisiossa näytetyn mainoksen sensuroimatonta versiota lukuun ottamatta hyvän tavan mukaisia.
Mainonnan
eettinen neuvosto on julkaissut lausuntonsa koskien Vattenfallin ”Wind Farmed”
-mainoskampanjaa, jossa on mukana näyttelijä Samuel L. Jackson. Taustalla on
kahden henkilön tekemä valitus mainoksessa esiintyvästä kiroilusta. Valitus
tehtiin kampanjan aloitusviikkojen aikana elokuussa.
Lausunnon mukaan kaikki Suomessa esitetty kampanjamateriaali oli
aloitusvaiheessa televisiossa näytetyn mainoksen sensuroimatonta versiota
lukuun ottamatta hyvän tavan mukaisia.
”Olemme ylpeitä Vattenfallin Wind Farmed -kampanjasta. Olemme saaneet erittäin positiivista palautetta kampanjasta eri markkinoilla – jopa 95 prosenttia suhtautuu siihen myönteisesti tai neutraalisti. Myös monet ympäristö- ja kestävän kehityksen parissa toimivat organisaatiot ja yritykset ovat reagoineet kampanjan viestiin positiivisesti. Polarisaatio ilmaston, kestävyyden ja energiakysymysten osalta on lisääntynyt. Siksi viestit, jotka korostavat positiivista edistystä ja mahdollisuuksia fossiilivapaaseen yhteiskuntaan, ovat nyt tärkeämpiä kuin koskaan”, toteaa Monica Holmvik Persdotter, Vattenfallin brändijohtaja.
Vattenfall lähti yhteistyöhön näyttelijä Samuel L. Jacksonin
kanssa, koska hänet tunnetaan tunnusomaisesta, värikkäästä kielestään. Hänen
lausahduksistaan on muodostunut maailmanlaajuinen kultti ja yhteisö. Kieli
juontaa juurensa lapsuudesta, jolloin Jackson käytti f-sanaa voittaakseen
änkytyksensä. Ennen näyttelijänuraansa hän opiskeli meribiologiaa ja on
julkisesti mukana sosiaalisissa ja kestävyyteen liittyvissä kysymyksissä.
”Yhteistyö Samuel L. Jacksonin kanssa, auttaa meitä korostamaan, että tuulivoimasta on erilaisia mielipiteitä. Jotkut kiroavat sitä, toiset ylistävät. Samalla se antaa meille mahdollisuuden tuoda kampanjan viesti esiin tehokkaalla tavalla", toteaa Holmvik Persdotter.
Kampanjassa esiintyvä näyttelijä Samuel L. Jackson on äskettäin valittu Time-lehden TIME100 Climate -listalle 100 vaikutusvaltaisimman ilmastotoimia edistävän johtajan joukkoon. Perusteluna tähän oli juuri yhteistyö Vattenfallin kanssa.
Kampanja perustuu yhteistyöhankkeeseen, jossa Vattenfall tutkii yhdessä kumppaneiden kanssa, miten merituulivoimaloiden ympäristöä voidaan hyödyntää esimerkiksi ruoan tuotantoon ja miten tällaiset toiminnot voivat parantaa ympäröivää meriekosysteemiä.
”Kampanjassa esitelty tuote, Wind Farmed -merileväsnacksit, on valmistettu merilevästä, jota on kasvatettu Vattenfallin merituulivoimapuistossa”, kertoo Holmvik Persdotter.
Kampanja käynnistyi 4. elokuuta Ruotsissa, Suomessa, Saksassa ja Alankomaissa. Kampanjaa on esitetty Suomessa laajasti eri kanavissa, kuten televisiossa, elokuvateattereissa, videopalveluissa, ulkomainonnassa ja printissä. Valtaosassa materiaalista kiroilu on sensuroitu sekä äänessä että tekstissä.
Aloitusvaiheessa Suomessa pyöri lyhyen aikaa televisiossa mainosversio, jossa Jacksonin tunnusomainen lausahdus esiintyi sensuroimattomana. 20. elokuuta alkaen kaikki mainosversiot ovat sensuroituja. Mainonnan eettisen neuvoston mukaan sensuroitu versio on hyvän tavan mukainen.
Kaikki kampanjointi on kohdistettu yli 18-vuotiaille. TV:n osalta kampanja on ostettu 25–54-vuotiaiden kohderyhmälle, mikä auttaa välttämään ajankohtia ja sijoitteluja, joissa nuorempia katsojia on läsnä.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto: MEN 70/2025 Vattenfall AB - Keskuskauppakamari
Lisätietoja Vattenfallin kampanjasta: Windfarmed - Vattenfall
Lähde: Vattenfall Oy 11.11.2025

Kommentit
Lähetä kommentti