Mad Men vie mainonnan kultaisiin vuosiin

Amerikkalainen Mad Men lienee kiistatta kaikkien aikojen paras mainosmaailmaan sijoittuva televisiosarja.


 

Amerikkalainen Mad Men lienee kiistatta kaikkien aikojen paras mainosmaailmaan sijoittuva televisiosarja. Suomessakin sekä ilmaiskanavilla että suoratoistopalveluissa nähty sarja kuvaa tyylikkäästi ja varsin todenmukaisesti newyorkilaisen mainostoimiston ja sen ympäröivän yhteiskunnan elämää 1960-luvulla.

 

Käsikirjoitus, roolisuoritukset, puvustus ja lavastus on tehty viimeistä piirtoa myöten. Faktantarkistus on tehty huolellisesti, koska sarjan teemat ja mainonnassa esiin nousevat aiheet noudattavat varsin luotettavasti todellista historiankulkua. Sukupuoliroolit, rotuennakkoluulot, politiikan tapahtumat ja kuluttajien herääminen tupakoinnin vaaroihin tulevat esiin pitkälle sellaisina kuin ne oikeasti koettiin noin 50 vuotta sitten.

 

Huippusuosittu sarja antoi uutta vauhtia siinä esiintyneiden näyttelijöiden urakehitykselle. Esimerkiksi mainostoimiston nousevaa ammattilaista esittävä Elisabeth Moss on Mad Menin jälkeen nähty useassa muussa menestystuotannossa, muun muassa The Handmaid’s Talessa.

 

Mad Men on tyylikkäästi toteutettu televisiosarja, jonka vintagea hehkuva lavastus ja puvustus vetoavat aikuisen katsojan nostalgian kaipuuseen. Se on ehdottomasti suositeltavaa ja opettavaistakin katsottavaa jokaiselle hyvän tv-viihteen ystävälle ja markkinoinnin ja mainonnan ammattilaiselle.

 

Mad Menin ensiesitys nähtiin Yhdysvalloissa AMC-kanavalla vuonna 2007. Arvostelumenestykseksi kohonneen sarjan seitsemäs tuotantokausi päättyi vuonna 2015.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Fundulta oivaltava mainos

Tokmannin mainosfilmi jatkuu Black Horsella

Nordnetille uusi markkinointikonsepti