Ulkomainonnan tavoittavuus edelleen hyvä

Ulkomainonnan tavoittavuus ja nettokontaktit ovat edelleen hyvällä tasolla koronaepidemian vaikutuksista huolimatta, arvioi ulkomainosyhtiö Clear Channel Suomi. Kuva: Clear Channel Suomi


 

Vuosi 2020 muutti maailmaa ja sitä kautta myös mediaympäristömme on muuttunut tänä poikkeuksellisena aikana. Vaikutukset ovat nähtävissä myös ulkomainosmedian osalta. Muutoksista huolimatta ulkomainonnan tavoittavuus ja nettokontaktit ovat edelleen hyvällä tasolla, arvioi ulkomainosyhtiö Clear Channel Suomi katsauksessaan 2.3.2021.

Ulkomainonnan, kuten koko median, vuosi 2020 oli haastava. Vaikka erilaiset rajoitukset ovat vaikuttaneet ihmisten liikkumiseen ja etätyökehoitus on otettu vakavasti, on ulkomainonnan tavoittavuus yhä korkealla tasolla.

 Ulkomainonta on säilyttänyt kilpailukykynsä odotettua paremmin

 Ulkomainosmedian osalta Clear Channel Suomi kertoo ottavansa vuoden 2021 luottavaisin mielin vastaan. Kiinnostusta ja kysyntää ulkomainonnalle on edelleen. Monet mainostajat ovatkin jo palanneet ulkomainonnan pariin, ja rokotekannan kasvaessa ja rajoitusten höllentyessä, yhtiö odottaa kysynnän kasvavan entisestään.

Myös Iso-Britanniasta kantautuu Clear Channelin mukaan positiivisia uutisia ja näkökulmia asiaan, kun Omnicom UK esitteli mediakentän muutoksia vuosina 2020-2021. Uusimpien tutkimustulosten mukaan ulkomainonnan tavoittavuus on edelleen korkea, TV:ta lukunottamatta korkeampi kuin muissa medioissa. Koronan aikana ja seurauksena ulkomainonnan toisto on kuitenkin väliaikaisesti alhaisemmalla tasolla. Ulkomainonnan kontaktiluvut ovat normaaliaikoina niin poikkeuksellisen suuria, että koronarajoituksien vaikutuksienkin jälkeen tavoittavuus on edelleen hyvällä tasolla. Kontakteja siis riittää. 

Ulkomainonta joustaa maailman muuttuessa

Mennyt vuosi on tuonut muutoksia koko mediakenttään ja samalla myös tarpeen joustavuudelle. Clear Channelin mukaan ulkomainonnan joustavuudesta hyvän esimerkin antaa ohjelmallisen ostamisen kehittyminen. Ohjelmallisten alustojen avulla mainostajat voivat ostaa ulkomainontaa siellä, missä ihmiset liikkuvat. Ihmisten liikkumisen havainnointiin puolestaan voidaan hyödyntää muun muassa mobiililokaatioihin perustuvaa liikkumisdataa. Tämä auttaa ymmärtämään myös merkittävän eron online-median (one-to-one) ja ulkomainosmedian välillä (one-to-many) välillä. 

 

Oheisessa kuvassa on nähtävissä, miten mediaympäristämme on jakautunut rajoitusten aikana. Mediaympäristön muutoksessa ulkomainonta menetti vain vähän tavoittavuuttaan. Kuva: Clear Channel Suomi


 

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Helsingin Sanomat laihduttaa – Laura Saarikoski irtisanoutui

Aikakauslehtien kansista jälleen yleisöäänestys

Joka kolmas epäilee vihreää siirtymää