Suomen mainostoimistokenttä 1950-1980

Hyvän katsauksen 1960-1970-luvun mainostoimistomaailmaan saa Kirsti Paakkasen elämäkerrasta. Kuvassa Kirsti Paakkanen (oik.) ja mainostoimisto Womenan henkilökuntaa, vasemmalta Tarja Laine, Terttu Sihto ja Anu, jonka sukunimi ei ole tiedossa.

 

Suomi eli taloudellisen vaurastumisen aikaa sotien jälkeisinä vuosikymmeninä. Samaan aikaan väestöä muutti maaseudulta maataloustöistä asutuskeskuksiin teollisuuden ja kaupan palvelukseen. Naisten merkitys kuluttajina vahvistui.

 

Mainostoimistokenttä oli sodan jälkeisinä vuosikymmeninä hyvin erinäköinen kuin vuonna 2021. Suomen suurin mainostoimisto 1950-luvulta aina vuoteen 1978 asti oli Oy Mainos Taucher Reklam Ab, jossa työskenteli 1960-luvulla parhaimmillaan yli 200 henkeä. Muita suuria mainostoimistoja ovat Erva-Latvala, SEK, ILMO ja Liikemainonta-McCann.

 

1960-luvulla perustettiin useita mainostoimistoja: AC-Mainos, Markkinointi Topitörmä, Interplan, Mainosforum, Mainos UP, Mainoskenttä, Liikekonsultit, Unimark, Mainosruusu, Mainostoimi ja Markkinointiryhmä. Vuonna 1969 perustettiin Aspekti, Juniormainos ja Varis Poteri Veistola.

 

Hyvän katsauksen 1960-1970-luvun mainostoimistomaailmaan saa Ulla-Maija Paavilaisen kirjoittamasta Kirsti Paakkasen elämäkerrasta Suurin niistä on rakkaus. Kirjassa kerrotaan Paakkasen toimineen yhteyspäällikkönä Mainos Kunnaksella kunnes hän vuonna 1969 perusti oman mainostoimiston, Womenan. Mainostoimistouran jälkeen Paakkanen tuli tunnetuksi Marimekon suuromistajana.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Fundulta oivaltava mainos

Tokmannin mainosfilmi jatkuu Black Horsella

Nordnetille uusi markkinointikonsepti