Naistenlehdillä suurimmat someyleisöt
![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lifestyle-lehdille tyypilliset sisällöt vetoavat niin printissä kuin sosiaalisessa mediassakin.
Aikakausmedioilla oli vuoden 2020 lopussa yhteensä 4,5 miljoonaa seuraajaa eri sosiaalisen median kanavissa. Eniten seurattiin naistenlehtiä sekä asumisen, puutarhanhoidon ja remontoimisen lehtiä.
Naistenlehtien seuraajien osuus aikakausmedioiden someyleisöstä oli 13 prosenttia, mikä tarkoitti yhteensä lähes 599 000 seuraajaa eri kanavissa. Melkein samoihin lukemiin ylsivät asumisen, puutarhanhoidon ja remontoimisen lehdet. Naistenlehdistä suurimmat olivat Me Naiset, Kodin Kuvalehti ja Kotivinkki, asumisen lehdistä Meillä kotona, Koti ja Keittiö ja Avotakka. - Naistenlehdissä ja asumisen lehdissä käytetään monipuolisesti sosiaalisen median eri kanavia, ja etenkin asumisen lehdissä Instagram on merkittävä kanava, kertoo Aikakausmedian tutkimus- ja markkinointipäällikkö Outi Itävuo Aikakausmedian tiedotteessa 9.2.2021. - Suosittuja ovat esimerkiksi visuaalisesti näyttävät ruoka- ja sisustusaiheet sekä kiinnostavien henkilöiden oivallukset. Tällaiset lifestyle-lehdille tyypilliset sisällöt vetoavat niin printissä kuin sosiaalisessa mediassakin. Muita suuria lehtiryhmiä olivat talouden, markkinoinnin ja median lehdet, lasten ja nuorten lehdet sekä ruoka- ja juomalehdet, joilla kullakin oli yli 300 000 seuraajaa eri somekanavissa. Suurimmat seuraajamärät lehtiryhmittäin 2020
Instagram-yleisö on kasvanut kanavista eniten vuodesta 2018 alkaen, ja sen osuus yleisöstä oli viime vuoden lopussa 29 prosenttia. Instagramissa suurimmat olivat Suomen Luonto, Meillä kotona ja Soppa365. Vertailtaessa yleisön kokoa kaikissa somekanavissa, eniten yleisöä keräsivät Talouselämä, Aku Ankka ja Suomen Luonto. Eniten uusia seuraajia vuoden aikana saivat Meillä kotona, Kotiliesi ja Suomen Luonto. Suurimmat aikakausmediat somessa vuonna 2020
Aikakausmedia on seurannut suomalaisten aikakausmedioiden sometavoittavuutta kuukausittain tammikuusta 2016 alkaen. Seurannassa ovat Aikakausmedian jäsenkustantajien ja -julkaisijoiden lehdet, joilla on käytössään yksi tai useampi seuraavista sosiaalisen median kanavista: Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest tai YouTube. Joulukuussa 2020 mukana oli 214 aikakausmediaa. Keskimäärin lehdillä oli käytössä 2,6 somekanavaa, useimmiten Facebook. Tarkemman raportin voi ladata Aikakausmedian nettisivuilta.
|
Kommentit
Lähetä kommentti