Mediamainonta kasvoi 13,4 % vuonna 2021
Verrattuna vuoteen
2020 mainonnan panostukset kasvoivat kaikissa mediaryhmissä lukuun
ottamatta elokuva- ja aikakauslehtimainontaa. Eniten kasvua oli verkko-, radio- ja ulkomainonnassa. |
Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 276 miljoonaa euroa vuonna 2021 ja
mainonnan määrä kasvoi 13,4 %
edellisvuoteen verrattuna. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaiseen
mediaseurantaan sekä
vuosittaiseen erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat eri
media-alan liitot.
Vuoden 2021 suurimmat kasvuluvut nähtiin huhti–kesäkuussa, jolloin tosin
taustalla olevat vertailuluvut olivat heikot.
Koronakriisin aiheuttamat historian suurimmat laskuprosentit osuivat vuonna
2020 samaan ajankohtaan.
Kokonaisuudessaan vuonna 2021 mediamainonnan määrä vastasi jo vuoden 2019
mainonnan määrää ja oli hieman sen ylikin.
Mediaryhmien osuuksia tarkasteltaessa mediaryhmäjaottelulla, jossa
verkkomainonta katsotaan omaksi mediaryhmäkseen,
suurin osuus oli verkkomedialla (50 %). Verrattuna vuoteen 2020 mainonnan
panostukset kasvoivat kaikissa
mediaryhmissä lukuun ottamatta elokuva- ja aikakauslehtimainontaa. Eniten
kasvua oli verkko-,
radio- ja ulkomainonnassa.
Tarkasteltaessa mediaryhmäjakoa, jossa verkkomainonta on sisällytetty eri
mediaryhmiin, eniten kasvua oli sosiaalisen
median mainonnassa. Verkkomainonnan sisällyttäminen eri mediaryhmiin
parantaa etenkin sanomalehtien kasvuprosenttia.
Sanomalehdillä oli myös suurin yksittäinen osuus (26 %) mediamainonnan
kokonaisuudesta.
Kantarin kuukausittaisen mediaseurannan
mukaan vähittäiskaupan osuus mainonnan määrästä
oli edelleen merkittävä 23 % (187 milj. €). Muita suuria
toimialoja olivat autot (73 milj. €) ja elintarvikkeet
(72 milj. €). Kolme suurinta toimialaryhmää muodostivat
reilun 40 % kokonaismainosmarkkinasta vuonna 2021.
Kantar palkitsi vuoden 2021 mainostajana Prisman.
Valintaan vaikuttivat kasvanut mainospanostusmäärä
monikanavaisella mediavalikoimalla, luovuus sekä
ajankohtaisuus.
Kantar julkisti tilastot tiedotteessaan 28.1.2022.
Kommentit
Lähetä kommentti