Natalia Salmela avasi verkkokaupan vaikuttajakampanjoille
![]() |
Somevaikuttaja Natalia Salmela on avannut omia mediakampanjoita myyvän verkkokaupan. Kuvaaja: Janita Autio |
Ensimmäistä kertaa Suomessa Instagram- ja TikTok-yhteistyön voi ostaa näppärästi verkkokaupasta. Lanseerauksella verkkokaupan perustaja Natalia Salmela haluaa madaltaa kynnystä vaikuttajayhteistöiden hyödyntämiseen markkinoinnissa ja lisätä alan hinnoittelun läpinäkyvyyttä.
Yksi Suomen pitkäaikaisimmista somevaikuttajista Natalia Salmela on avannut omia mediakampanjoita myyvän verkkokaupan (https://wtd.verkkokurssitehdas.fi/). Verkkokaupasta voi ostaa blogiyhteistyön, Instagram- ja TikTok-kampanjoiden lisäksi myös Salmelan tapahtumaesiintymisen, videotervehdyksen sekä henkilökohtaista sparrausta. Tuotteet on listattu verkkokauppaan hintoineen ja tavoittavuuksineen. Esimerkiksi Instagram-yhteistyö maksaa 3500 euroa ja TikTok-kampanja 1800 euroa. Hintoihin lisätään alv 24 %.
-Olen urani varrella ollut mukana
pyörittämässä niin skeittikenkiä kuin seinäkalentereita myyviä verkkokauppoja.
Viime kesänä avasin omia kurssejani myyvän verkkokaupan ja se on ylittänyt
projektille asettamani tavoitteet. Juuri ennen joulua keksin, että miksen voisi
myydä verkkokaupassa muitakin tarjoamiani palveluita. Alustakin oli jo
valmiina, Salmela taustoittaa.
Verkkokauppoja on totuttu käyttämään etenkin kuluttajamyynnissä ja niiden
suosio räjähti pandemian aikana. B2B-tuotteita verkkokaupoista myydään
harvemmin. Salmelan mukaan tämä on Suomen ensimmäinen vaikuttajayhteistöitä
myyvä verkkokauppa.
-Olen blogannut vuodesta 2011 lähtien eli kohta 13 vuotta. Yhtä kauan seuraajia
ja mediaa on kiinnostanut vaikuttajien tulot ja hinnat. Aikaisemmin muun muassa
yksinoikeudelliset sopimukset mediatalojen ja vaikuttaja-agentuurien kanssa
ovat estäneet hintojen kertomisen julkisesti. Tänä päivänä valtaosa
suosituimmista vaikuttajista toimii yrittäjinä, joten hintojen julkistamiselle
ei yleensä ole muita esteitä kuin vaikuttajan oma toive, Salmela avaa.
Salmela on tullut tunnetuksi avoimesta rahapuheestaan. Hän on kertonut Vuoden
sijoitustekona palkitussa, Jasmin Hamidin kanssa juontamassaan Mamma Betalar
-podcastissaan sekä somekanavissaan mm. yrityksensä tunnusluvut,
henkilökohtaiset tulonsa, asuntolainojensa euromäärän sekä sijoitussalkkunsa
suuruuden. Avoin rahapuhe edustaa vaikuttaja-alan viime vuosien trendiä, joka
kulkee käsi kädessä laajemman sijoittamisinnostuksen kanssa. Etenkin nuorempien
naisten kohderyhmässä sijoittamisesta ja rahasta on tullut hyväksyttävä teema
kahvipöytäkeskustelulle.
-Yhteistöiden hinnoitteluni ei ole enää vuosiin ollut salaista tietoa, vaan
hinnat mediakortteineen jokainen kysyjä on saanut aina pyydettäessä. Lisäksi
olen auttanut muita vaikuttajia oman hinnoittelunsa kanssa. Vaikuttajista
valtaosa on yksinyrittäjiä, eikä somen osalta ole olemassa mitään
palkkiotaulukkoa tai minimipalkkaa. Etenkin aloittelevat ja nuoret vaikuttajat
ovat kokemukseni mukaan ihan hukassa paljonko esimerkiksi TikTok-videosta voi
pyytää ja mitä kaikkea yhteistyön olisi hyvä sisältää, Salmela kertoo.
Suomessa vaikuttajien palkkiot koostuvat tänä päivänä valtaosin yritysten
kanssa toteutettavista someyhteistöistä. Lisäksi tuloja kertyy mm.
sisällöntuotannosta yritysten omiin kanaviin, mainosoikeuksista, esiintymisistä
tapahtumissa ja etenevissä määrin myös maksumuurin takana olevan sisällön
tilauspalkkioista. Vuosien varrella ansaintakeinot ovat vaihdelleet kanavien
toiminnallisuuksien mukaan. Salmelan mukaan esimerkiksi
affiliate-myyntikomissiot sekä mainosbannereista kertyvät tulot ovat
vähentäneet merkitystään takavuosista.
-Henkilöbrändillä on yhä suurempi painoarvo palkkioiden suuruuden näkökulmasta.
Monesta somevaikuttajasta on kasvanut perinteisen median julkkis ja julkkikset
sekä urheilijat puolestaan ovat ottaneet haltuun somemaailman ansaintakeinot.
Esimerkiksi Ronaldon on uutisoitu tienaavan enemmän Instagram-tilillään kuin
jalkapallolla, Salmela toteaa.
Vaikuttajamarkkinointi on ollut jo pitkään vahvassa kasvussa ja yhtä useampi
yritys hyödyntää somevaikuttajia osana markkinointiaan. IAB Finlandin mukaan
vaikuttajamarkkinointi kasvoi vuonna 2022 lähes 20 % ja sen arvo oli 52,5
miljoonaa euroa.
Nuoremmille naisille suunnatut tuotteet ja palvelut ovat olleet jo pitkään
näkyvästi esillä vaikuttajien somekanavissa. Etenkin muodin, kauneuden,
hyvinvoinnin, matkailun ja ruoan toimialojen yritykset ovat ottaneet
vaikuttajamarkkinoinnin osaksi markkinointistrategiaansa. Salmela toivoo, että
verkkokauppansa lanseerauksen myötä yhä useampi toimija harkitsee
vaikuttajayhteistyötä markkinointikeinonaan.
-Viime aikoina myös perinteisemmät toimialat, kuten rakentaminen, pankki- ja
vakuutussektori sekä autoala on hyödyntänyt vaikuttajia. Omien kanavieni kautta
olen myynyt tuloksellisesti niin uudisasuntoja kuin henkivakuutuksiakin.
Someyhteistöiden verkkokauppani on tarkoitettu etenkin sellaisille toimijoille,
joille vaikuttajatekeminen on vierasta. Helposti yhdellä silmäyksellä näkee
mitä kaikkea rahalla saa, Salmela kertoo.
Aikaisemmin Salmela on toiminut vaikuttajamarkkinoinnin parissa mediatalossa ja
markkinointiviestintätoimistoissa. Verkkokaupallaan Salmela haluaa edistää
vaikuttaja-alaa ruohonjuuritasolta käsin.
-Alalla toimii paljon nuoria naisia. Ikuinen missioni on parantaa naisten
taloudellista tasa-arvoa ja asemaa yhteiskunnassa. Jokainen uudistus, joka ajaa
alaa eteenpäin on tervetullut – etenkin vallitsevassa, kiristyneessä
markkinatilanteessa.
Tulevaisuudessa Salmela harkitsee verkkokaupan laajentamista koskemaan myös
muita somevaikuttajia.
-Kiireisten markkinointisuunnittelijoiden arkea taatusti helpottaisi yksi
kauppapaikka, josta näkisi kerralla suosituimpien vaikuttajien palkkiot ja
tavoittavuudet. Vähän kuin influenssereiden kauppahalli, Salmela naurahtaa.
Natalia Salmelan verkkokauppa: https://wtd.verkkokurssitehdas.fi/
Lähde: WTD Media Oy 12.1.2024
Kommentit
Lähetä kommentti